Sixpack på 15 dage – hemmeligheden bag en sixpack og hvordan jeg fik en sixpack på 15 dage

Som jeg har plabret løs om tidligere, så startede en af mine venner og jeg for en måneds tid siden en konkurrere om hvem der først kunne få en sixpack.

Overraskende nok, så viste det sig at være lettere end jeg havde regnet med. Faktisk gik der kun 15 dage fra jeg startede på at gøre noget ved det og til jeg havde en rimelig sixpack (en sixpack der kan ses, men ikke en der får mig på forsiden af alle mulige bodybuilding magasiner).

Sixpack

Hemmeligheden bag en sixpack

Hemmeligheden bag en sixpack er, at den laves i køkkenet og ikke i træningscenteret. Det er nemlig sådan, at næsten alle går rundt med alle de muskler der skal til for at få en sixpack. Musklerne er bare skjult bag et mere eller mindre tykt lag fedt.

For at få en sixpack skulle jeg derfor ikke træne mere. I stedet skulle jeg på slankekur – og helst en rigtig effektiv en af slagsen, så jeg kunne vinde vores konkurrence om hvem der først kunne få en sixpack.

Min løsning blev en slankekur, hvor der var dømt nul kulhydrater. Jeg levede derfor af de samme tre retter i 15 dage, hvilket førte til at jeg tabte 7,2 kg (næsten et halvt kilo om dagen).

Fedtprocenten faldet fra 17% til 10%

I takt med at kiloene raslede af, faldt min fedtprocent også voldsomt. Da jeg startede målte jeg den til 17% og efter 15 dagen var den faldet til 10%.

Det er fedtprocenten, der afgører om en sixpack kan ses eller ej. Den almene holdning er, at fedtprocenten skal ned på ca. 10% før man kan se noget – og ganske rigtigt, efterhånden som min fedtprocent faldt kunne jeg se musklerne på maven tydligere og tydligere.

Ved en fedtprocent på 12% kunne jeg begynde at se musklerne og ved 10% havde jeg en rimelig sixpack.

Tab af muskelmasse

Problemet ved mange slankekure er, at de ikke kun brænder fedt af. Musklerne er også i risikozonen – og hvad hjælper det at tabe en masse kilo, hvis musklerne ryger samtidigt.

For at sikre mig, at jeg bevarede musklerne på maven trænede jeg derfor denne del af kroppen lidt ekstra.

Hver gang jeg havde dyrket crossfit (en slags fitness, 3 gange om ugen) tog jeg derfor 250 maveøvelser uden for mange pauser.

Udover crossfit løb jeg 2 gange om ugen (5 km i maks. tempo) – løberiet blev dog hurtigt udskiftet med træning derhjemme på gulvet, da det lykkeds mig at få en løbeskade på dag 6.

Har jeg tabt 0,9 kg muskler?

Om jeg har tabt noget muskelmasse i forbindelse med min slankekur ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg frygter der er røget en smule. Da jeg startede havde jeg regnet ud, at jeg skulle tabe 6,3 kg fedt for at nå en fedtprocent på 10% – men jeg endte med at måtte tabe 7,2 kg før fedtprocenten kom så langt ned.

Jeg kan med andre ord frygte, at jeg har tabt lidt under et kg muskler (7,2 kg – 6,3 kg = 0,9 kg). Forskellen kan dog også nemt skyldes, at den fedttang jeg bruger ikke er det mest præcise instrument i verden.

145 Comments

  1. Hvad var opskriftene du spiste?

  2. Jeg vil gerne prøve den her kur, men jeg er kun 13 år gammel, så jeg ved ikke rigtigt om det er “Godt” for mig..

    • Jeg vil umiddelbart tro at kuren også vil virke for dig – men det er dig eget ansvar at sikre, at det er ok at følge kuren ifht. du ikke er så gammel, etc.

  3. Hold da op!
    Respekt! Tror jeg da lige jeg skal gøre!

  4. Kasper Olsen says:

    jeg tabte 6 kg, men gik kun fra en fedtprocent på 17 til 14,5. så jeg lidt bange for, at det er musklermasse jeg har tabt.

  5. Hey Mads – det lyder virkelig utroligt inspirerende !
    Jeg har ofte gået og tænkt på bare at holde mig til nogle enkelte retter for at gøre muskelopbygning og fedtforbrænding mere overskuelig – så dette lyder virkelig interessant.

    Jeg har dog tænkt på om man ikke muligvis kunne bytte nogle af retterne ud med andre retter som heller ikke indeholder hurtige kulhydrater, bare så man får lidt variation?

    Jeg har proteinpulver fra bodylab; nutramino whey-100 og star-nutrition whey 80 – det betyder ikke noget så længe jeg blander det med vand eller hvad?

    Ville man skulle tage kosttilskud ved siden af?

    • Du kan godt bytte nogen af retterne ud med andre tilsvarende retter.

      Umiddelbart burde proteinpulveret ikke betyde alverden, men jeg tør ikke garantere det, da jeg ikke ved præcis hvad det indeholder m.m.

      Selv tog jeg alm. vitaminpiller + fiskeolie mens jeg fulgte slankekuren.

  6. Niels Thomasen says:

    Hej. Nu vil jeg lige høre om nogen ting da jeg er igang med kuren. Sådan noget som gulerødder, oksekød og bacon ja og en stor engelsk bøf? Er det noget man kan spise. Så der ikke var næsten nogen kulhydrater i bacon, men ved ikke om det er de hurtige? Og hvordan finder jeg ud af om de forskellige kulhydrater er hurtige? Og kan du fortælle mig lidt om de hurtige og langsomme da beg ikke forstår hvorfor jeg skal undgå de hurtige.. og rigtig fedt resultat. 🙂

  7. Jeg forstår ikke . Jeg er en dreng der har en rigtig høj muskel procent (Dog mest på armene) Og 13 % fedt – Jeg har på ingen måde sixpack men vil vildt gerne have 🙂

  8. kan man spise noget som gulerødder melon og noget lignende og løbe en hel del på 15 dage og er det ligemeget hvor gammel man er giver det samme resultat vil du anbefale en ting man skal spise. 🙂

  9. hej mads!:-)
    hvor/hvordan kan man måle sin fedt procent?? Jeg har været på din kur i 5 dage, og der er sket lidt men ik det helt store, hvordan kan jeg smide det sidste? Har nemlig ik særlig meget fedt på maven;-)!
    ps: er13 snart 14:-)

  10. Hej Mads. Jeg ville lige høre, om det er ok at drikke laktose fri mælk? Og gøre det noget at der kommer mange krydderier i min ret?

    • Jeg må indrømme at jeg ikke kender alverden til laktosefri mælk, så jeg tør ikke sige om det er ok eller ej. Men selv ville jeg nok styre udenom det for at være på den sikre side.

      Krydderier er ikke noget problem.

  11. Hej Mads
    Nu har læst det du har skrevet om din kur, påstår du at du tabte et halv kilo fedt om dagen?
    Det svare til at du har været 3500 kal i underskud hverdag, hvordan kan det på nogle måder lad sig gøre?

  12. Hej Mads
    Kan se du har slettet det jeg har skrevet, men lidt mærkeligt at du ikke tror på det med kal.
    Nu er det sådan at alle slankekure regnes i kalorier, kan godt være at du har spist 5000kalom dagen og stadig tabt dig, men nu er vores kroppe ikke ens, kan være du har en super forbrændning ift andre mennesker.
    Og de 2 billeder du har lagt ind hvor du får en tydligere sixpack, ud fra hva jeg kan se, så har du ikke tabt 6 kilo ren fedt, det er max 2 kg.
    Men okay jeg kan være ligeglad med hva du bilder andre mennesker ind. Good luck

  13. Hej Mads,

    Hvilken effekt vil det have hvis man også indtager 1-2 Nutramino XL proteinshakes som indeholder 50g protein og 50g kulhydrater. Ca. 400 kcal pr stk. 500ml?

    Vil det være med til at forhindre muskeltabet? Og samtidig have en dæmpende effekt på vægttabet?

    • Jeg tror umiddelbart at det ville have en ret stor effekt på vægttabet, dvs. at man bestemt ikke vil tabe sig så hurtigt som jeg gjorde det hvis man dagligt indtager 1-2 shakes.

      I stedet ville jeg nok holde mig til alm. proteinshakes hvor der ikke er kulhydrater i.

  14. jeg tror nærmere du skal regne med det er væske du har tabt istedet for muskel fordi at kulhydrater binder væske i kroppen og palæo jo er en low carb kur

  15. Jeg er en pige på 13 år jeg vejer 48.3 kg og er 1.60,8 cm høj jeg kunne godt tænke mig at få en sixpack har kigge på et par sider, og så faldt jeg over denne side og ville høre om du ville hjælpe med at komme igang med at få en sixpack?
    Og hvad er crossfit? 🙂
    Håber på at høre fra dig 🙂
    Hilsen Mie

  16. 100 whey protein er det bedste du kan få færdig lavet shakes er spild af penge.

  17. Og i alle tager fejl omkring at få en sixpack det kan nemt opnåes på 7 dage.

  18. Mega sejt gjort det må jeg sige jeg er 15 år og vil prøve at tabe mig men når jeg har nogle penge kan jeg ikke lade vær med at bruge dem. 🙂

  19. Som 14 årig fik jeg sixpack. Så jeg siger bare tak tak tak

  20. Hej Mads jeg er en dreng på 11 som gerne vil have en six pack. Træner nogle fange om ugen med armbøjninger og mavebøjninger og planken. Men vil du ik give mig et godt tip med trænings øvelser og Sund mad. Men er bare bange for jeg blir sindsyg tynd fordi er lidt mager i forvejen men ik det helt store… Håber du svare.

    • Hvis du bare følger hvad der står ovenfor, så skal du nok få en sixpack (uanset det er lige tidligt nok at bekymre sig om den slags som 11 årig).

  21. Hej Mads! 🙂

    Tror du det vil virke hvis man nu f.eks. ikke går i fitness, men i stedet træner hjemme med det man nu har? Her tænker jeg løb og øvelser uden de store hjælpemidler?

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*