Raw food – kalorier, træthed og mangel på energi

For et par dage siden mødtes jeg med ham, som jeg prøver raw food af sammen med. Der var da gået 6 af eksperimentets 30 dage og der var ingen tvivl om, at vi var begge to ved at falde ned af stolen af mangel på energi 🙁

Klokken var ikke engang blevet halv ti før vi begge to sad og gabte – og inden da vi forlængst blevet enige om, at vi slet ikke havde performet på samme niveau som vi plejede i den sidste lille uges tid.

Kun en positiv oplevelse

Godtnok havde jeg løbet en anelse hurtigere end normalt et par dage tidligere, men det var også den eneste positive oplevelse der havde været siden vi startede på raw food.

Hvis man ser bort fra den ene løbetur, så havde vi begge været trættere end normalt i den sidste lille uge og bl.a. trænet dårligere end normalt (fx. mht. at løfte vægte).

At vi har været så trætte har bl.a. medført, at jeg har sovet mere end jeg plejer i den sidste lille uge. Normalt har jeg kunne nøjes med under 5 timers søvn i døgnet, men efter et par dage med raw food steg mit søvnbehov til ca. 7 timer i døgnet.

Vi har ikke følt os sultne

Ingen af os har godtnok følt os sultne på noget tidspunkt siden vi startede på raw food, men da vi mødtes var vi alligevel enige om, at vi måske var trætte og manglede energi fordi vi ikke får nok at spise.

Det er nemlig meget let at komme til at spise for lidt, hvis man lever af raw food.

Grunden til det er, at fx. rigtig mange grøntsager har en meget lav energitæthed. Der skal fx. 330 gram gulerødder til for at give os den samme energi som vi får fra 100 gram ris eller 47 gram oksekød (dvs. for at få det samme antal kalorier).

raw food, gram og energi(klik på tabellen for at se den i stort format)

Det lå derfor lige for at forestille os, at vi ikke får nok at spise selvom vi ikke har gået og været sultne på noget tidspunkt (selvom energitætheden er lav, så fylder maden jo stadig i maven).

Hvad og hvor meget jeg spiser

At vi måske ikke får nok at spise duer jo ikke, så i går tog jeg en dag, hvor jeg skrev ned præcis hvad og hvor meget jeg fik at spise.

Fra da jeg stod op om morgenen til jeg gik i seng om aftenen vejede og fotograferede jeg simpelthen alt hvad der røg indenbords (liste her).

bananraw food musliappelsiner
nødder og dadlerraw food sushi, frokostrosiner og banan
frugt, dadler og nødderavocado og nødderraw food sushi, aftensmad
rødvinraw food kage


Senere smed jeg så alt maden ind i Fitday.com, så jeg kunne se præcis hvor mange kalorier jeg havde spist og hvordan fordelingen af kulhydrater, fedt og protein så ud.

Kommer jeg i kalorieoverskud?

Overraskende nok, så fik jeg i løbet af dagen flere kalorier indenbords end jeg behøver. Jeg har tidl. fundet ud af, at jeg behøver 2070 kalorier om dagen for at fungere, men i går ser det ud til, at der røg hele 2680 kalorier indenbords.

raw food kalorier tabel(klik på tabellen for at se den i stort format)

Underligt. Man kunne let forstå vi er trætte og mangler energi, hvis vi ikke får energi (kalorier) nok, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Det ser tværtimod ud til jeg er i kalorieoverskud, så hvad mon så forklaringen er på at jeg er træt og har mindre energi end normalt?

En mulig forklaring

En mulig forklaring kan være, at kroppen skal vænne sig til en kost, der er helt anderledes end den paleo mad jeg normalt spiser.

Det ser ud til, at det er den forklaring mange raw foodere hælder til. At man skal igennem en detox periode, når man starter på raw food. En detox periode der ikke nødvendigvis er særlig rar, men nødvendigt før alt bliver fryd og gammen.

En anden forklaring

En anden mulig forklaring kan være, at kroppen har svært ved at optage energien ordentlig, da raw food indeholder rigtigt mange fibre.

Kan det være, at de mange fibre får maden til at fise lige igennem, før kroppen for en chance for at gøre noget ved den?

Det kan også være, at der virkelig er forskel på kalorier – præcis ligesom jeg tidligere har fundet ud af, at det ikke er vores indtag af kalorier der gør, om vi taber os eller ej.

En anderledes kalorieoverskud

En ting er ihvertfald sikkert: Kalorieoverskudet her har en hel anden virkning end for nogle måneder siden, hvor jeg tog en uge i bevidst kalorieoverskud (baseret på kød, æg og proteinshakes).

Dengang havde jeg ikke ingen problemer med træthed og mangel på energi, men det har jeg som sagt nu – og det samme har min ven, som jeg prøver raw food af sammen med.

Når man sammenligner energifordelingen fra dengang med nu, hvor vi prøver raw food af, så ser den iøvrigt også helt forskellig ud:

paleo energi diagram
Kød, æg og proteinshakes
raw food energi diagram
Raw food

Måske har det også noget med sagen at gøre? Er det grunden til, at vi er trætte og mangler energi?

5 Comments

  1. Ja det er meget spændende med raw food, det tror jeg kunne gavne en del med ADHD. I stedet for at kigge på kulhydrater/protein, hvor mange gange spiser du om dagen.. hvad siger dit blod sukker dig… det er ret vigtigt i forhold til mental energi…

  2. At jeg skal bruge 2070 kalorier/dag for at fungere er nok lige i underkanten (det tal stammer fra et tidspunkt, hvor jeg ikke lavede noget som helst sport i en uge).

    Her mens vi spiser raw vil jeg tro, at jeg har brug for at spise ca. 2500 kalorier/dag (dyrker noget sport, ikke på samme niveau/i samme mængde som normalt).

    Jeg er med andre ord stadig i kalorieoverskud, men ikke i samme grad som angivet i posten ovenfor.

  3. Hej Mads.

    Hvad jeg kan se angående din rawfood, så ser det ud til, at, som du jo også selv skriver og viser i dit diagram, du får alt for mange kulhydrater igennem rawfood. Når jeg sammenligner din diæt med hvad jeg dagligt ville spise som rawfoodist, så mangler der noget.

    Min morgenmad ville bestå af
    En smoothie med hampeprotein eller iblødsatte nødder, banan, jordbær, mandelmælk/cashewnøddemælk og 2 spsk. hørfrøolie.

    Mellemmåltid ville bestå af nødder og en gulerod eller en hjemmelavet pulpcracker med cashewcreme

    Frokost ville bestå af en salat fyldt med spirede bønner eller linser, pinjekerner og pistacienødder og olie henover

    Mellemmåltid en smoothie eller en håndfuld nødder

    Aftensmad
    Pizzamandelbund lavet i tørreovn tilsat cashewcremefraiche, avocado/guacamole, og grøntsager

    evt. dessert hvor iblødsatte cashewnødder/pekannødder blendes med hindbær og spises som is.

    Hvad jeg kan se i min kost, så får jeg betydeligt mere olie og proteiner fra spirer og iblødsatte nødder, crackers og pulp. Min morgenmad, frokost og aftensmad indeholder mere protein som mætter, i forhold til din morgenmad, frokost og aftensmad.

    Muligvis er dette forklaringen, og så igen, at du skal have større mængder grøntsager og proteiner. En banan med rosiner og en appelsin indeholder jo “nærmest” kun fruktose og få fibre, så dit blodsukker fiser lige i vejret og ender lidt efter nede i kulkælderen. Husk olien for at stabilisere dit blodsukker.

    Jeg kan selvfølgelig ikke se hvad I ellers har spist på de 6 dage, men jeg er meget interesseret i at vide om I fandt ud af noget.

    Hav en dejlig dag.
    Hilsen
    Karina

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*