Whole30 – en benhård paleo challenge

Whole30 challengeRundt om på nettet findes der en del folk, der mener at paleo mad (stenalderkost) er et sandt mirakel.

Hvis du spørger dem, så er paleo mad ikke kun et mirakel ifht. at smide en masse overflødig fedt og tabe sig.

Paleo mad er også et mirakel ifht. at få det bedre og blive sprængfyldte med energi!

Grunden til de tænker sådan er, at de mener en stor del af vores “almindelige” kost er den rene gift for kroppen. De mener, at man skal gøre alt for at undgå ting som fx. kornprodukter (grains), bælgfrugter (legumes) og mejeriprodukter (dairy).

For at vi allesammen kan prøve at få det bedre og få mere energi, så har disse folk lavet en challenge (udfordring): Whole30, hvor man i 30 dage skal leve 100% hardcore paleo efter deres principper og ideer.

Paleo mad til daglig

Jeg har været paleo i en del måneder, men jeg plejer at køre det lidt mindre striks en den kostplan de foreslår.

brød og mælkGenerelt undgår jeg selvfølgelig ris, pasta, kartofler og brød, men det sker da rimeligt ofte, at jeg fx. spiser nogle bønner og kommer mælk i kaffen. Det sker også sometider at jeg tager en pizza eller et stykke kage (sjældent, men det sker nogen gange).

Men det lyder jo spændende at prøve det af at være 100% hardcore paleo, så for lidt over en måned siden skar jeg alle de forbudte ting væk fra min kost og startede på Whole30 challengen.

Challengen gennemført

Siden da er der gået nogle uger og jeg har gennemført challengen (godtnok kun i 25 dage og ikke de anbefalede 30 dage, da jeg 5 dage før afslutningen skulle ud og rejse med nogle venner og ikke ville undvære at prøve nye, eksotiske retter)

Det er selvfølgelig lidt trist at jeg mangler 5 dage ifht. de anbefalede 30 dage, men jeg tror ikke det har gjort den store forskel ifht. de resultater og erfaringer jeg har gjort mig (hvis du mener noget andet, så må du meget gerne fortælle hvorfor i en kommentar herunder).

En hård nyser

Lad mig ligge ud med at sige, at Whole30 challengen er en hård nyser. Det er noget helt andet end at leve af paleo mad som jeg gør det til daglig.

Jeg synes fx. ikke det er noget problem at undvære ris, pasta, etc. til daglig – faktisk så synes jeg i dag, at det meste mad smager bedre alene eller med salat fremfor med fx. ris eller pasta.

Men det betyder ikke, at jeg ikke sometider får lyst til fx. et stykke brød. Når min kone laver hendes guddommelige boller, så kræver det godtnok disciplin at sige nej tak og tage en gulerod i stedet (hvilket jeg blev nødt til under challengen’en. Til daglig ville jeg nok have taget en bolle – paleo eller ej).

At undvære mejeriprodukter var heller ikke rart. Især ikke når der nu findes så meget god kaffe, der indeholder en god sjat mælk (cappuccino, cafe latte, etc.).

Allerværst var det dog nok at skulle undvære chokolade. Jeg siger aldrig nej til mørk chokolade, da det er med på min paleo menu hvis det ellers er stærkt nok (mindst 80%).

Heldigvis var der en af mine venner, der lavede os en lækker raw kage baseret på nødder, dadler og kakao. Den tog toppen af mine chokoladefantasier – og røg ned i store mængder selvom der var en smule honning i (honning er officielt forbudt under challengen, så man kan sige jeg faldt lidt i her, da jeg først lagde mærke til honningforbuddet senere, da jeg skulle skrive denne post :().

Har jeg fået det bedre og fået mere energi?

Uanset madfantasier, så lykkeds det som sagt at gennemføre challengeen, så det store spørgsmål er så om jeg har fået det bedre og fået endnu mere energi (jeg var i forvejen rimeligt trimmet, så jeg har ikke bekymret mig om challegen’en slankede effekt).

Desværre synes jeg ikke der er sket nogen store, positive ændringer. Faktisk så synes jeg, at effekten en stor del af tiden har været direkte modsat. Fra slutningen af den første uge og ca. 10 dage frem havde jeg en masse hovedpine – og da den endelig gik væk, så følte jeg mig præcis ligesom før jeg begyndte på challengen (men jeg havde det nu også temmeligt godt i forvejen).

Lidt ærgeligt, når der nu er så mange på nettet der er ved at gå til i jubel over hvordan de har fået det af at følge challengenen.

Hvorfor der ikke er sket en skid

Gad vide hvorfor der er så mange der har fået det bedre, når nu jeg ikke har oplevet nogen som helst positive ændringer?

Umiddelbart så tror jeg, at det kan skyldes at masser af mennesker lever af lort til daglig (grillbar snask, kemiske færdigretter og alt, alt for meget sukker i form af fx. sodavand og slik).

Challengen gør jo at man dropper alt det lort – og det kan jeg let forestille mig vil gøre, at man pludselig får det meget bedre og bliver fyldt med energi i forhold til normalt.

Hvis man tilgengæld allerede spiser sundt og er på toppen, så gør challengen ikke den store forskel. Præcis ligesom jeg oplevede det.

Fremtidens kost

Fordi jeg ikke oplevede nogen store, positive ændringer ved at følge Whole30 challengen, så er jeg nu gået tilbage til min normale paleo mad.

Jeg spiser igen bønner og kommer gerne mælk i kaffen – og hvis lysten melder sig, så tager jeg en pizza eller et stykke brød (det sker som sagt sjældent).

Ved at leve på den måde, så har jeg det godt og har masser af energi – og samtidigt så ved jeg, at jeg aldrig nogensinde behøver bekymre mig om at blive fed og væmmelig.

6 Comments

  1. Hej Mads,

    Jeg syntes godt du må være god ved dig selv og tage lidt mælk i kaffen hvis det er det du lyster.

    Har det der paleo halløj egentlig noget mod øl? Det er jo korn-baseret…

  2. Umiddelbart er øl no-go ifht. paleo.

    Men hvis du kører paleo på samme måde som jeg og tillader dig selv nogle svinkeærinder, så overlever du nok en enkelt øl eller to – præcis ligesom jeg nok overlever at spise et par af de kanelsnegle jeg lavede med børnene tidligere i dag.

    En bedre ide er dog at skifte øllene ud med rødvin, som man sagtens kan tage et dagligt glas eller to af (ligesom jeg gjorde det under min slankekur).

    • Chok, jeg frygtede det. Det dur sgu ikke det der paleo hvis det går mod den indlysende sandhed at øl er godt, og meget øl derfor er meget godt!

      Bare vent. Du tror måske at paleo, minimal living og 3 stykker snavset undertøj er det fede og livsstils-smarte lige nu, men om et par år så bliver det ølbælning og oktoberfest de unge vil ha! 😉

  3. Det er klart, at hvis du allerede er supersund og har kørt med 80/20-paleo (eller hvordan du nu gør), så er der ikke den store effekt. Men spøjst, at du ligefrem fik hovedpine. Det kunne måske skyldes for meget indtagelse af kaffe eller mangel på samme (koffeinabstinenser).

    Jeg har selv kørt med Paleo på nogenlunde samme måde (med visse få undtagelser) som Whole30 anviser i ca. 4 uger, og synes egentlig det har været let. Det har jeg skrevet lidt om her: http://bonusninja.net/paleo – Det er faktisk dit første indlæg om Paleo, som inspirerede mig til at undersøge diæten nærmere for derefter at føre det ud i livet. Så tak for inspirationen 🙂

    Kornprodukter, ris, pasta og kartofler har været nemt at undgå. Disse fødevarer smager jo i sig selv af nærmest ingenting. Mælk har jeg faktisk aldrig været særligt vild med, og det eneste mejeriprodukt, jeg egentlig har savnet måske bare en lille smule er ost … men det synes jeg ikke er så spændende at spise uden brød til; så deeet …

  4. Hej

    Jeg har de sidste 14 dage læst en del om paleo, og der er sådan en ting som hovedpine og f.eks. træthed til at starte med ikke helt fremmed. Hvis du har gået fra at spise nogle af de meget kuhydrat holdige småsnacks til dagligt (mælk i kaffen, og en bolle engang imellem osv.) til ingenting, så kan det jo være mangel på energi indtag. Det flere tilsyendladende har oplevet, der kan afhjælpe det er at spise mere fedt, dvs. god fedt fra kød osv.
    Paleo forskriver ikke noget om at man skal leve fedtfattigt, det er Atkins som bliver blandet ind i det eller generelt en fordom om at fedt er usundt, hvilket videnskabeligeundersøgelser viser at det ikke er, når der er tåle om “god” fedt….

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*