Sådan laver du søgeordsanalyse og snupper konkurrenternes søgeord

For et par dage siden blev jeg spurgt hvordan man kan se hvad en konkurrent ranker for i Google. Dvs. hvilke søgeord konkurrenten får sin trafik fra.

Det er et rigtig godt spørgsmål, da der er gode mulighed for at finde noget interessant når du kigger på hvilke søgeord dine konkurrenter ranker for.

Det kan fx. være at du kan finde søgeord konkurrenterne ranker for og som du slet ikke er fokuseret på og derfor ikke har optimeret dit website til at ranke for.

Hvis du har overset nogle søgeord, så er der sikkert også andre der har gjort det og det kan betyde at der er mindre konkurrence end normalt på søgeordene. Dvs. at det er lettere at ranke for dem end for mange andre, mere kendte og populære søgeord.

Hvis du skal til at starte et nyt website, så kan en analyse af konkurrenternes søgeord også give dig brugbar viden ifht. hvilke søgeord du skal satse på.

Ikke mindst hvis du kan finde nogle af de søgeord, som der ikke er så meget konkurrence på. Det er nemlig væsentligt sværere at ranke et nyt website end det er at ranke et website, der har en vis historik bag sig.

Gratis søgeordanalyse

Der er flere måder du kan lave en analyse af konkurrenternes søgeord. De letteste måder at gøre det på koster penge, men hvis dit budget er begrænset kan du også bruge forskellige gratis metoder.

Hvis vi starter med at kigge på de gratis metoder, så er de Google Keyword Planner og Metadata/Markup.

Google Keyword Planner

Alle der roder med SEO kender Google Keyword Planner. Her kan du indtaste et søgeord og finde relaterede søgeord, samt se hvor meget trafik der er for de forskellige søgeord, hvad folk betaler for at få vist deres AdWords annoncer for søgeordene m.m.

Hvis jeg fx. indtaster søgeordet “cykel” i Google Keyword Planner, så får jeg vist følgende skærm med en masse relaterede søgeord.

Google Keyword Planner, cykel

Hvis du skal bruge Google Keyword Planner til at undersøge hvad dine konkurrenter ranker for, så skal du ikke indtaste et søgeord. I stedet skal du indtaste konkurrentes URL, dvs. adressen på konkurrentens hjemmeside.

Hvis fx. din konkurrent er DR, så indtaster du dr.dk og får vist følgende skærm der viser hvilke søgeord der er nævnt på forsiden af dr.dk.

Google Keyword Planner, dr.dk

De søgeord der findes frem er dem som er nævnt på forsiden af dr.dk og altså ikke dem som dr.dk rent faktisk ranker for. Men der er ofte en vis sammehæng mellem de to ting, hvilket gør at du kan bruge Google Keyword Planner til at få en ide om hvad konkurrenter ranker for – eller ihvertfald hvad de drømmer om at ranke for.

Når vi har fat i Google Keyword Planner, så er det også værd at bemærke at der kun vises søgeord for en enkelt side ad gangen og ikke for konkurrenternes websites som helhed.

Du bliver derfor nødt til at gå gennem konkurrenternes sider enkeltvis, hvis du vil have et ordentligt billede af deres foretrukne søgeord.

Som sagt giver Google Keyword Planner dig kun en ide om hvad konkurrenterne ranker for eller hvad de drømmer om at ranke for. Hvis du vil have konfirmeret at de rent faktisk ranker for et bestemt søgeord, så kan du bruge Impersonal.Me til at lave en anonym søgning i Google efter søgeordet.

Impersonal.me, cykel søgning

Du får ikke noget ordenligt resultat hvis du søger efter søgeordet i det normale Google, da resultaterne her er meget farvede af din søgehistorik (hvad du har søgt efter før, hvilke sider du tidligere har klikket på i søgeresulaterne m.m.)

Metadata/Markup

Google Keyword Planner kan godt give et lidt upræcist billede af hvilke søgeord en konkurrent går efter, da værktøjet er baseret på de ord der nævnes på den indtastede url.

For at få et lidt mere præcis billede af hvilke søgeord konkurrenten går efter, så er det tit en bedre ide at kigge på konkurrentens metadata og markup.

Dvs. hvad der står i meta keywords og meta description for konkurrentens side, samt hvad der er skrevet som title, headers (h1, h2, etc.) og image alt tags.

Hvis din konkurrent arbejder med SEO, så har han nemlig med ret stor sikkerhed skrevet de søgeord han ønsker hans side skal ranke for i title, headers og meta keywords og description.

Hvis vi fx. tager et kik på denne side, så er det ret tydligt at denne side skal ranke for “todo liste”.

Genvejen.dk source, title og meta

Genvejen.dk source, header og img alt

Ligesom med Google Keyword Tool, så er du tvunget til at analysere en side af gangen. Du kan ikke analysere alle din konkurrents sider på en gang, hvilket gør at det er ret tidskrævende og kedligt at analysere konkurrenterne på denne måde (så derfor foretrækker jeg selv at bruge et af de betalte værktøjer der nævnes længere nede i denne artikel).

Alt håb er dog ikke ude selvom du ikke har investeret i et betalt værktøj. Du kan også bruge programmet Screaming Frog til hurtigt at få overblik over konkurrenternes meta keywords, meta descriptions, titler, headers og meget mere.

Hvis jeg fx. indtaster min egen url, genvejen.dk, så får jeg følgende liste over titles m.m. fra Screaming Frog.

Screaming Frog, genvejen.dk

Screaming Frog kan meget mere end at give overblik over titlerne. Selv bruger jeg det bl.a. til at checke status koder for sider, så jeg kan se om de virker som de skal eller ej (fx. om der er lavet en korrekt 301 redirect eller om der ved en fejl er blevet lavet en 302 redirect i stedet).

Er dit budget begrænset, så kan du godt bruge Screaming Frog uden at betale for det (værktøjet koster £99/år). Men du er så begrænset til at scrape 500 URLs pr. side (hvilket er mindre end hvad du umiddelbart skulle tro, da der også scrapes billed URLs m.m.)

Vil du gerne scrape hvad dine konkurrenter bruger af image alt tags, så kan du bruge Feed the Bot’s glimrende SEO Overview Tool.

Hvis vi fx. bruger det på dr.dk, så spotter vi straks at de har glemt image alt tags på de fleste af deres images på forsiden.

Feed the Bot SEO Overview Tool

Betalt søgeordsanalyse

Som du nok har luret, så er det besværligt og tidskrævende at analysere hvad dine konkurrenter ranker på med de gratis værktøjer – og det er heller ikke noget særligt sikker metode, da du kun ser hvilke søgeord de går efter at ranke for og ikke hvad de rent faktisk ranker for.

Hvis du skal lave en ordentlig analyse af dine konkurrenters søgeord og se hvad de rent faktisk ranker for, så slipper du altså ikke uden om at bruge et betalt værktøj.

De tre mest populære værktøjer til at analysere hvad dine konkurrenter ranker for er SEMRush, Searchmetrics og KeywordSpy. Dem tager jeg et hurtigt kik på her, så du kan se hvad de giver af muligheder ifht. at analysere hvad dine konkurrenter ranker for – og hvad de giver af muligheder, hvis du prøver at nøjes med deres gratis prøveversioner (for alle tre værktøjer kan du lave en gratis konto, så de kan prøve værktøjerne af).

SEMRush

SEMRush er kendetegnet ved kun at kigge på de første 20 resultater i Google, så derfor finder SEMRush færre søgeord som dine konkurrenter ranker for end de to andre betalte værktøjer.

Hvis jeg fx. indtaster dr.dk i SemRush, så får jeg kun 503 søgeord som de ranker for. Væsentligt mindre end hvad Search Metrics og KeywordSpy finder, da de begge to finder flere tusinde søgeord som dr.dk ranker for.

SEMRush, dr.dk

Men i det mindste viser SemRush data om søgeordene, så du hurtigt kan se hvor mange der søger efter hver af søgeordene, hvad folk betaler for AdWords annoncer for søgeordenen m.m.

Det er også værd at bemærke at det er de væsentligste af konkurrenternes søgeord der bliver fundet, da det er de færreste søgninger i Google der når videre end side 2. Faktisk er det kun 5% der når videre end side 1 jvf. denne graf fra Advanced Web Ranking.

AWR CTR

SemRush koster $70/måned i den mindste version. Hvis du nøjes med den gratis prøveversion, så får du kun vist 10 søgeord for hver af dine konkurrenter – og hvis du prøver at kigge på mere end nogle få konkurrenter på en dag, så lukker SemRush for din adgang indtil dagen efter.

Searchmetrics

Det er ikke nogen hemmelighed at Searchmetrics er min favorit. Ikke kun fordi det er et fantastisk værktøj, men også fordi det ikke længere er så dyrt som i gamle dage.

Hvis jeg indtaster dr.dk i Searchmetrics, så får jeg hele 77.260 søgeord som de ranker for. Dvs. over 100 gange så mange søgeord som hvis jeg brugte SemRush til at undersøge sagerne!

Searchmetrics, dr.dk

Faktisk finder SearchMetrics også flere søgeord for mit eget website, genvejen.dk, end SEMRush gør for det kæmpestore website dr.dk.

Searchmetrics, genvejen.dk

En anden fordel ved Searchmetrics er deres såkaldte Search Visibility, der hurtigt giver overblik over hvor mange søgeord en konkurrent ranker for – og om det går fremad eller tilbage for dem i Google.

Searchmetrics, Search Visibility

Searchmetrics koster $69/måned i den mindste version. Hvis du nøjes med den gratis prøveversion, så får du kun vist 10 søgeord for hver af dine konkurrenter (med søgevolumen, AdWords CPC m.m. ligesom i SemRush).

KeywordSpy

KewordSpy kan også vise hvad dine konkurrenter ranker for, men i modsætning til de to andre betalte værktøjer viser de ikke søgevolumen og AdWords CPC for de funde søgeord.

Du er derfor tvunget til at hive søgeordenen igennem Google Keyword Planner efterfølgende, hvis du vil have en ide om hvor meget søgevolumen der er og hvad folk betaler for søgeordene (hvilket er relevant når du skal vurdere om du skal gå efter søgeordenen eller ej).

KeywordSpy, dr.dk

Her i Danmark er der også et andet problem ved KeywordSpy, da det simpelthen ikke finder nogen resultater for mindre websites (uanset det finder 43.761 resultater for et stort website som dr.dk).

Hvis jeg fx. forsøger at tage et kik på hvad mit eget website, genvejen.dk, ranker for, så får jeg 0 resultater – og det er selvom jeg ligger i top 10 for flere populære søgeord og får flere hundrede organiske besøgende hver eneste dag.

KeywordSpy, genvejen.dk

At KeywordSpy ikke viser nogen resultater for genvejen.dk synes jeg gør, at det er uegnet til at kigge på hvad dine konkurrenter ranker for af søgeord.

KeywordSpy koster $90/måned i den mindste version. Hvis du nøjes med den gratis prøveversion, så får du kun vist 10 søgeord for hver af dine konkurrenter – og som sagt uden der vises søgevolumen, Adwords CPC etc.

Husk at vurdere søgeordene

Som du kan se, så er der flere metoder du kan bruge til at finde ud af hvad dine konkurrenter ranker for. Selv er jeg en varm tilhænger af at bruge et af de betalte værktøjer, da det simpelthen er for besværligt, tidskrævende og usikkert at gøre det manuelt med fx. Google Keyword Planner.

Uanset hvilket værktøj du bruger, så skal du altid overveje de søgeord du finder og se på om det rent faktisk er værd at gå efter dem eller ej.

For selvom dine konkurrenter går efter et bestemt søgeord, så er det jo ikke sikkert at det er fornuftigt at gøre det. Måske er det spild af tid, da det slet ikke er et søgeord som vil skabe omsætning i din forretning (der er fx. en vis tendens til at mange går efter såkaldte “vanity keywords”, dvs. søgeord som det ser godt ud at ranke for, men som ikke skaber nogen værdi for forretningen).

For at vurdere de søgeord du har fundet, så skal du kigge på hvor mange der søger efter dem (søgevolumen), hvilken omsætning de kan give dig og hvor svært det er at ranke for dem.

Søgevolumen finder du nemt vha. Google Keyword Planner – eller du ser søgevolumen direkte i dit værktøj, hvis du bruger SEMRush eller Search Metrics.

Potentialet for omsætning kan du ofte se ved at kigge på hvad der bliver betalt for at få vist AdWords annoncer for søgeordet (AdWords CPC). Lad dog være med at stole blindt på dette tal, da din forretning jo ikke nødvendigvis fungerer på samme måde som konkurrenternes.

Der hvor det bliver lidt sværere er når du skal vurdere hvor svært det er at ranke for de enkelte søgeord. Det findes der nemlig ikke nogen 100% sikker metode til at vurdere sværhedsgraden af de enkelte søgeord.

Selv er jeg ret glad for at bruge Term Explorer, der vurderer søgeordene på en skala fra 1-10. Hvis jeg fx. får Term Explorer til at kigge på de 10 første søgeord fra Search Metrics, så kan jeg se hvor svære de ca. er at ranke for sådan her (jo lavere Difficulty, des lettere mener Rank Tracker det er at ranke for et søgeord).

Term Explorer, dr.dk

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Share
Tweet
Share