Sådan flyttede vi domæne (og hvorfor vi blev nødt til at gøre det)


For nylig flyttede jeg et website, da det lå på et domæne med landekoden .me (dvs. som et domæne på formen example.me). I nogen tilfælde er det ikke noget problem at en side ligger på et sådan domæne, men det var det i det her tilfælde. Forskellige omstædigheder gjorde nemlig at websitet fik færre besøgende end det kunne gøre pga. .me domænet.

I et par år havde websitet været målrettet Danmark og fået besøgende fra Google på forskellige danske søgninger. Det kunne websitet få fordi indholdet var på dansk og fordi det var angivet til at være målrettet Danmark i Google Webmaster Tools.

Google Webmaster Tools, Danmark

Google kunne med andre forstå at websitet hørte til i Danmark, uanset det lå på et .me domæne. Dvs. et domæne hvis landekode hører til Montenegro (ligesom et .dk domæne hører til Danmark).

Her bliver .me domænet et problem

Efter at have fungeret i Danmark i et par år, så blev det besluttet at websitet skulle målrettes flere lande. Dvs. at der skulle laves undersider for Sverige, Finland m.m. med denne struktur:

  • example.me/ – danske sider
  • example.me/sv-se/ – svenske sider
  • example.me/fi-fi/ – finske sider

Alle disse undersider skulle placeres på det samme website for at mindske behovet for administration, da det jo er noget lettere at administrere et site ifht. at administrere mange sites. Hvis alting blev samlet på et domæne, så ville det også kræve mindre arbejde at lave marketing og SEO for websitet (da der kun skulle bruges energi på et website i stedet for 3-4 websites eller flere).

Fordi websitet nu var målrettet flere lande, så blev det angivet til at være målrettet Unlisted i Google Webmaster Tools og der blev tilføjet indhold på andre sprog på dansk (manuelt oversatte versioner af det danske indhold).

Google Webmaster Tools, Unlisted

Så langt så godt.

Der gik dog ikke lang tid jeg opdagede, at der var noget galt. Der kom stadig besøgende fra Danmark, men antallet af besøgende var faldende ifht. tidligere hvor websitet kun var målrettet Danmark og hvor det var angivet til at være målrettet Danmark i Google Webmaster Tools.

Der kom næsten heller ingen besøgende via Google fra udenlandske søgninger, selvom der nu var indhold på svensk, finsk, etc.

Derfor valgte vi at flytte til et nyt domæne

Efter at jeg havde luret lidt på problemet, så blev det klart at Google ikke længere kunne finde ud af hvor websitet hørte til. Google havde simpelthen besluttet sig for websitet hørte til i Montenegro, da domænet jo var et .me domæne og det ikke længere var angivet til at høre til i Danmark i Google Webmaster Tools.

Det var jo ikke så godt, så det måtte der gøres noget ved. Helt konkret var flere mulige veje at gå:

  • Hvert nye land kunne få sit eget seperate domæne, så de kun var de danske sider der blev bevaret på .me domænet.
  • Hele websitet kunne flyttes til et internationalt målrettet domæne, dvs. et .com, .net eller .org domæne.

For at kunne undgå for meget administration og for at kunne arbejde så effektivt som muligt med marketing og SEO, så valgte vi at gå efter en flytning til et internationalt målrettet domæne.

Heldigvis var der adgang et .com domæne som allerede var blevet registreret nogle år tidligere, men som ikke var taget i brug. Navnet var godtnok helt anderledes end navnet på .me domænet, men det betød ikke alverden da siden ikke havde et super kendt navn i forvejen. Det var derfor ikke et problem at det ikke kun var domænets landekode der blev ændret, men hele domænets navn.

Havde der været tale om et website med et kendt navn, så havde det med stor sandsynlighed været nødvendigt at købe et nyt domæne der matchede navnet på det gamle domæne. Derved kunne man have fået et flot domæne som folk kunne nikke genkendende til, men tilgengæld havde det så betyder at der formodentlig ikke ville komme så meget trafik fra Google i de første mange månder.

Der skal nemlig gå et stykke tid før Google siger god for et nyt domæne og begynder at sende større mængder trafik til det. Se bare denne graf for hvordan antallet af besøgende udvikler sig fra websitet bliver startet til der for alvor begyndte at ske noget adskillige måneder senere (Analytics grafen viser udviklingen fra 1/8-2014 til 18/5-2015, dvs. ca. 10,5 måneder):

Google Analytics, besøgende over 10,5 måneder

Alternative landekoder skaber flere problemer

At Google ikke er så glad for et .me website der er målrettet mange lande er ikke det eneste problem der er med .me domæner og andre alternative domæne landekoder (dvs. domæner der ikke ender på .dk, .com, .net eller .org).

Her er nogle af de andre problemer der kan opstå:

  • Ikke alle forstår at et navn der ender på .me er et domæne. Mens alle forstår at example.dk og example.com er domæner, så er det ikke alle der forstår at example.me er et domæne. Det kan være fx. et problem hvis domænet nævnes i en brochure eller i medierne.
  • Der er mange der opfatter .me domæner og andre alternative landekoder som spam domæner. Dvs. at de ikke har den samme tiltro til websites med domæner der ender på .me som de har til websites med domæner der ender på fx. .dk eller .com.

    Det kan fx. blive et problem ifht. branding af dit website og dit firma eller dit produkt. Måske kan det også være et problem at sige navnet videre, da endelsen så skal med hver gang og den let bliver misforstået (da .me landekoden er mere ukendt end .dk og .com landekoderne).

    Ifht. branding og genkendelighed af dit website, så har Rand Fishkin fra Moz lavet en video der gennemgår de ting du bør overveje før du beslutter dig for om du skal flytte domæne eller ej (hvis du som jeg heller ikke har tålmodighed til at se videoer, så er der et transcript af videoen her).

    I den konkrete sag jeg omtaler her var det nødvendigt at flytte domæne, men har du allerede en side der kører godt så er det værd at overveje om det virkelig er en god ide at flytte domæne eller ej. I nogen tilfælde kan det være, at det slet ikke er en god ide at gøre det.

  • Mens jeg arbejdede med .me websitet, så byggede jeg link til det ved at skrive til relevante bloggere m.m. En af dem svarede først efter en hel del dage – og i hendes svar skrev hun, at hun troede det var spam fordi adressen i mailen var til et .me website!

    Ligesom normalt når du skriver mails ud af det blå til folk, så var det langtfra alle der svarede på mine mails. Men måske kunne jeg have fået flere svar, hvis den adresse jeg skrev i mailen havde været til et .dk eller et .com website i stedet for et .me website.

  • Fordi mange opfatter .me domæner og andre alternative landekoder som spam, så er det også værd at overveje hvordan din side ser ud i søgeresultaterne. Hvis folk tænker at .me domæner er spam, så er der en vis risiko for at du vil have en lavere klikrate end hvis dit domæne havde været et .dk eller .com domæne (klikraten angiver hvor mange % der klikker videre til din side når de ser den i Googles søgeresultater).

Sådan flyttede vi .me domænet

Vi besluttede som sagt at flytte websitet fra det gamle .me domæne til et .com domæne. Bortset fra ændringen af domænet var der ikke noget der skulle ændres på websitet. Rent teknisk skulle alting være som før (bortset fra sidens logo og navnet på websitet selvfølgelig skulle ændres).

Siden var en WordPress/Woocommerce side, så den var relativt let at flytte. Det tog ikke mere end et par timer og krævede blot at vi fulgte denne gode trin for trin liste fra Yoast.

Fordi URL’erne på alle undersiderne var de samme efter flytningen, så var det ikke nødvendigt at 301 redirecte de enkelte URL’er. Havde URL’erne ændret sig, så havde det været nødvendigt, da alt linkjuicen til de gamle URL’er ellers ville være gået tabt (hvilket desværre ses lidt for tit når folk flytter domæner).

Vi behøveder derfor blot at upload en .htaccess fil til det gamle domæne, der fortalte at alle URL’er skulle 301 redirectes til de samme URL’er på det nye domæne. Dvs. en .htaccess fil hvor der blot stod:

Redirect 301 / http://www.example.com/

Havde URL’erne ændret sig, så havde det som sagt været nødvendigt at redirecte hver eneste URL. Hvis der er tale om en WordPress side, så kan det fx. gøres med plugin’en Simple 301 Redirects.

Har din side mange tusinde URL’er som det er urealistisk at redirecte allesammen, så bør du finde dine vigtigste URL’er og i det mindste redirecte dem. Det kan du gøre ved at se på dine landing pages i Analytics. De sider der får fleste besøgende fra Google er dem som det er vigtigst at redirecte (du finder dine landing pages under Acquisition -> Search Engine Optimization -> Landing Pages).

Google Analytics, Landing pages

Du bør også se på hvilke sider der har flest indgående links og de bedste indgående links, så du også kan redirecte dem og bevare din linkjuice bedst muligt. Til det formål kan du fx. bruge Ahrefs, hvor du sortere dine sider efter Top Pages (under Overview -> Top Pages).

Ahrefs, Top Pages

Nu hvor du har fat i Ahrefs bør du også tage et kik på dine links og sørge for at de sider som dine bedste links peger på også bliver redirected. Dine bedste links finder du i Ahrefs under Inbound Links -> Links.

Ahrefs, Links

De sider du ikke får redirected kan du fange og automatisk redirecte til forsiden på din side. Hvis du bruger WordPress, så kan du fx. gøre det med plugin’en 404 to Start.

Check at flytningen er gået som den skal

Når du har flyttet dit domæne, så skal du checke at alting virker som det skal. Uanset hvor mange gange du har prøvet det før, så kan det nemlig godt være at der går noget galt. Det gør der fx. for Moz egen Dr. Pete, der om nogen ellers må siges at have check på sine ting.

Start med at bevæge dig rundt på siden på det nye domæne og check at alting ser rigtigt ud og at logo, sidens navn, indhold m.m. er blevet ændret korrekt. Husk at checke alle typer sider, så hvis du fx. har en webshop så bør du checke både forside, blog, produktkategorier, de enkelte produkter, kurven og hele dit købsflow (det er lidt af en klassiker at kurven eller kassen holder op med at virke efter der er blevet flyttet domæne).

Du skal også checke om dine redirects fra det gamle domæne virker. Dvs. at du skal besøge alle dine mest populære sider på det gamle domæne og checke at du bliver sendt korrekt videre til det nye domæne. Dvs. at du kommer bliver sendt til de matchende sider på det nye domæne eller forsiden, såfremt der ikke findes en matchende side på det nye domæne.

De to ovenstående tests kan du klare i din browser, men selvom alting ser godt ud i browseren kan det godt være at der er noget der ikke fungerer som det skal under overfladen.

Du skal derfor også checke dine server headers, så du kan se at fx. dine redirects fungerer som de skal (de skal være 301 redirects for at linkjuicen bliver overført. Er der tale om fx. 302 redirects, så opfatter Google dem som midlertidige redirects og linkjuicen vil derfor ikke blive overført).

Den nemmeste måde at checke dine server headers er vha. et online tool som URI Valet.

Farvel til de besøgende fra Google

Efter du har flyttet domæne, så går der nogle dage før dine besøgende fra Google vender tilbage. Efterhånden som Google deindekserer det gamle domæne, så forsvinder de besøgende derfra. Og efterhånden som Google indekserer det nye domæne, så kommer de besøgende tilbage dertil.

Hvis du vil følge med i hvor meget Google har indekseret af det gamle og det nye domæne, så kan du bruge site: søgningen i Google.

Google søgning, site

Skyldes din flytning at din side skal til at være målrettet besøgende fra mange lande, så vil du forhåbentlig også opleve besøgende fra udlandske søgninger efter nogle dage (selvfølgelig forudsat at du har lavet indhold på andre sprog end dansk).

Det er desværre umuligt at sige præcis hvor længe der går før det begynder at vælte ind med besøgende. Det kommer an på et utal af faktorer som fx. domænernes alder, mængden af links til domænerne, hvilke keywords du går efter, hvor mange søgningerne der er på dine keywords og hvordan konkurrencen er indefor dit forretningsområde.

Sådan får du flyttet dine links

Efter du har flyttet domæne, så anbefaler Google at du tager kontakt til dem der linker til din side og beder dem om at ændre deres links.

Det er ikke strengt nødvendigt, da 301 redirects overfører det meste link juice. Men hvis du har muligheden, så bør du gøre det for at bevare så meget link juice som muligt og får at brande din side så ensartet som muligt på hele nettet (dvs. at du skal gøre dit for at undgå, at siden hedder XX nogen steder og YY andre steder).

Efter vores flytning, så brugte vi Ahrefs til at lave en liste over dem der linkede til det gamle domæne (via Inbound Links siden). Vi lavede også en liste over links vha. Google Webmaster Tools (via Search Traffic -> Links to Your Site), hvorefter vi kombinerede listerne i Excel så hvert link kun blev nævnt en gang.

Herefter fandt vi kontaktoplysningerne for hvert eneste af de domæner der linkede til os, så vi kunne sende en mail og bede dem om at ændre linket.

Det er ikke alle der svarer på mails om at få ændret et link, men de fleste gør det. De fleste er heldigvis også flinke til at hjælpe med at ændre dine links hvis du forklarer hvorfor det er nødvendigt (i den sag jeg omtaler her skrev vi et par linjer om at Google troede vores side hørte til i Montenegro pga. .me domænet).

Dem der ikke svarer kan du evt. sende en mail mere, i håb op at få svar i anden omgang (jeg venter selv en uges tid med at sende mail nr. 2). Men uanset hvordan og hvor meget du mailer folk, så vil der altid være nogen som du ikke får svar fra og som du derfor ikke får ændret links hos.

Det må du så leve med – og glæde dig over det meste af link juicen bliver bevaret, hvis du ellers har sat dine 301 redirects rigtigt op.

Er det kun .dk domæner som kan ranke i Danmark

Når jeg snakker med folk om valg af domæne, så er der mange der mener at det er bedst med .dk domæner til danske sider. Ikke kun ifht. genkendeligheden af disse domæner blandt folk i Danmark, men også ifht. hvor godt domænerne rankerne i Google.dk.

Der er med andre ord mange der mener, at bl.a. .com domæner lider under de samme problemer som .me domænet jeg omtaler her.

Det er dog min klare opfattelse, at .com domæner ikke er et problem ifht. at ranke i Google.dk. Det samme gælder de to andre internationale landekoder, .net og .org. Google opfatter alle disse tre landekoder som målrettet hele verden, modsat .me der jo som sagt er målrettet Montenegro (ligesom .dk er målrettet Danmark).

Hvilke domæneendelser Google opfatter som målrettet hele verden ændrer sig løbende, så på et tidspunkt virkede det som om .me landekoden var målrettet hele verden. Men uanset om den var det, så synes jeg det er for farligt at basere sin side på noget som kan ændre sig når som helst. For hvem ved? Måske beslutter Google pludselig at ændre hvordan de opfatter en alternativ landekode – eller måske forsvinder landekoden helt, ligesom det var tilfældet med .yu landekoden der forsvandt i 2010 ifbm. landet Yugoslavien forsvandt!

For at underbygge at der ikke er nogen problemer med at ranke et .com domæne for danske søgninger, så lavede jeg lige en søgning efter “armbånd”. En søgning der er ret populær og som har en vis konkurrence her i Danmark.

Google søgning, armbånd

Som du kan se, så er det ikke kun .dk domæner der ranker for søgningen. Øverst, som nr. 1, har vi et .com domæne og længere nede er der også et .net og et .com domæne.

Det er derfor ikke .dk vs. de internationale landekoder (.com, .net og .org) der er afgørende for om din side ranker i Google.dk. Det som er afgørende er hvor godt din side er optimeret.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*