Sådan skriver du SEO titler som Google elsker (så du kan få en høj CTR)

Alt for mange skriver indhold til deres hjemmeside uden at tænke videre over titel og meta description.

Måske bliver der tænkt lidt over hvilke keywords (søgeord) man gerne vil ranke for, men der bliver sjældent tænkt videre over titlen.

Det er rigtig synd, da titlen og meta description betyder mere og mere for hvordan dit indhold klarer sig. Dvs. hvor mange besøgende du får ud af at have brugt tid og penge på indholdet.

Hvorfor titel og meta description betyder så meget

En af de vigtigste grunde til at titel og meta description betyder rigtig meget er, at de sammen er med til at afgøre hvor høj en CTR (click through rate) du får når dit indhold dukker op i Google. Grunden til det er selvfølgelig at din titel og meta description netop bliver vist når dit indhold er med i søgeresultaterne:

Google resultat meta description

Dvs. titlen og din meta description er med til at afgøre hvor mange der klikker på dit indhold når det dukker op som resultat af en søgning i Google (i det fleste tilfælde vises din titel og meta description, men i enkelte tilfælde kan Google godt finde på at vise andre bider af dit indhold såfremt den mener det passer bedre til søgningen).

Se fx. her hvordan den normale meta description bliver skiftet ud med en anden bid af indholdet:

Google resultat ny beskrivelse

Med den helt rigtige titel og meta description, så er det ikke umuligt at fordoble sin CTR. Dvs. at du kan få dobbelt så mange besøgende selvom du ikke ranker bedre end du hidtil har gjort!

Se fx. disse to måder at præsentere det samme indhold i Google’s søgeresultater. Hvilken en vil du helst klikke på?

Titel og meta description, lav CTR

Titel og meta description, høj CTR

Hvis du gerne vil se hvordan forskellige titler og meta descriptions vil se ud i Google, så kan du bruge SEOmofo’s Snippet Optimizer (det er den som jeg har brugt til at lave de to billeder herover).

Afhængig af hvad din hjemmeside handler om, så kan du udover titel og meta description også bruge structured data til fx. at få vist review stjerner og derved øge din CTR endnu mere:

Google resultat review stjerner

Så meget tid skal du bruge på titel og meta description

Som sagt er der alt for mange som skriver indhold til deres hjemmeside uden at tænke videre over titel og meta description.

Heldigvis er der også mange der har indset hvor vigtige disse to elementer er, så Neil Patel har fx. anbefalet at du bruger mindst halvdelen af den tid du bruger på et stykke indhold på at finde den helt rigtige titel.

Hos Upworthy kræver de at deres skribenter kommer med mindst 25 forskellige titler, hvorefter de så vælger den der virker som den bedste titel (umiddelbart en rigtig god strategi, men som du vil se om lidt, så kan strategien gribes noget mere videnskabeligt ad, så du ikke skal stole på din mavefornemmelse alene).

Hvis du har svært ved at komme op med en masse forskellige titler, så kan det anbefales at få lidt inspiration fra Copy Blogger. Søg efter “copy blogger headlines” i Google og check nogen af deres fantastiske artikler med titel ideer.

CTR påvirker dine rankings

Med den helt rigtige titel og meta description, så kan måske fordoble din CTR. Men det er ikke den eneste bonus du får.

Hvis du opnår en CTR der er højere end normalt for en søgning, så har Google en tendens til at belønne dit indhold med højere rankings!

Generelt siger man, at hvis dit indhold har en CTR der er ca. 3% højere end normalt, så stiger dine rankings med 1 – og har du en CTR der er ca. 3% dårligere end normalt, så falder din rankings med 1.

Hos Advanced Web Ranking har de lavet et skema, der viser hvor høj CTR du typisk skal regne med alt efter hvordan du ranker i Google.

Google rankings CTR

Hvis vi sætter data fra skemaet ind i en tabel, så ser det sådan her ud:

PositionDesktopMobile
134,73%32,33%
217,85%19,43%
310,91%12,29%
47,61%8,55%
55,45%6,14%
64,03%4,5%
73,07%3,37%
82,42%2,58%
91,90%1,99%
101,55%1,50%

Her kan du se din CTR

Hvis du bruger Google Analytics (hvilket du i den grad bør gøre), så kan du se din CTR for dine landing pages via “Acquisition > Search Console > Landing Pages”:

Google Analytics landing pages

Tilsvarende kan du se din CTR for de keywords du ranker for via “Acquisition > Search Console > Queries”:

Google Analytics search queries

Når du kigger på dine landing pages CTR, så kan du se hvilke af dem der har en dårlig CTR ifht. deres rankings. Det gør du ved simpelthen at sammenligne deres CTR med den forventede CTR fra Advanced Web Ranking skemaet ovenfor.

For de landing pages som har den dårligste CTR kan du vælge at omskrive titel og meta description, så du forhåbentlig får forbedret CTR og derved får flere besøgende uden alt for meget arbejde.

Men lad dog være med at bruge for meget tid på at forbedre CTR for landing pages der stort set aldrig bliver vist i søgeresultaterne. Gå efter de landing pages der er noget kød på. Dvs. de landing pages der rent faktisk bliver vist i søgeresultaterne.

Se fx. dette screenshot af en stak landing pages med CTR 0% (gys):

Google Analytics landing pages, lav CTR

De fleste af dem har meget få impressions (visninger i Google’s søgeresultater), men den sidste (nr. 10) har over 10 gange så mange visninger som de fleste af andre viste landing pages. Ergo er det den som vi først skal arbejde med (hvis du er snedig, så arbejder du i batches af fx. 10 eller 20 landing pages ad gangen).

Hvordan skriver du clickbait titler

Som jeg skrev tidligere, så kræver Upworthy at deres skribenter skal skrive 25+ titler til deres tekster – og derefter vælger de så den titel der virker som den bedste.

Umiddelbart en god strategi, men hvis du er snedig så griber du tingene lidt mere videnskabeligt ad.

Helt konkret prøver jeg selv at skrive 10+ titler til mine tekster her på Genvejen – og herefter bruger jeg CoSchedule’s Headline Analyzer til at vurdere hver eneste af titlerne.

CoSchedule Headline Analyzer score

Dvs. at jeg lader Headline Analyzer om at vurdere hvilken titel der bedst fremfor at stole på min mavefornemmelse.

Headline Analyzer fungerer godtnok kun med engelske titler, så jeg oversætter selvfølgelig lige mine titler til engelsk inden jeg tester dem i toolet.

Her er de titler jeg testede til denne artikel – og hvordan de blev rated af Headline Analyzer:

TitelHeadline Analyzer Score
Hvorfor titel og meta description betyder alt60
Sådan får du dobbelt så mange besøgende fra Google (uden at ranke bedre)66
Hvorfor CTR er vigtigere end gode rankings70
X grunde til at du skal bruge tid på din SEO titel66
Titel og meta description bestemmer om du får success med SEO53
Glem alt om søgeord - X grunde til titel og meta description betyder alt48
Hvordan du fordobler dine besøgstal ved at skrive en god titel69
Skriv en god titel og fordobbel dine besøgstal fra Google67
Skriv en god titel og få dobbelt så mange besøgende fra Google på 2 minutter52
Skriv titler som Google elsker og få dobbelt så mange besøgende60
Sådan skriver du titler som Google elsker (og får dobbelt så mange besøgende)67
Sådan skriver du titler som Google elsker, så du kan få en høj CTR73
Sådan skriver du titler som Google elsker (så du kan få en høj CTR)74

CoSchedule Headline Analyzer history

En endnu mere videnskabelig løsning

CoSchedule’s Headline Analyzer er alletiders tool til at checke titler til daglig, men hvis du skal vurdere titler til dit livsværk, så er der måske grund til at gå endnu mere videnskabeligt til værks.

I så fald kan det være en god ide at sætte en lille Adwords kampagne op, hvor du laver et antal annoncer med hver sin titel (dvs. titlen er den eneste forskel på annoncerne. Resten skal være helt ens).

Denne kampagne lader du så køre et stykke tid, hvorefter du kigger på hvilken af dine annoncer der har fået den bedste CTR. Titlen på annoncen med den bedste CTR er så den du skal vælge.

Hvis du er rigtig snedig, så kan du iøvrigt lade dine annoncer føre hen til en landingpage hvor du opsamler folks email adresse. Så har du nemlig nogen du kan maile når dit livsværk er færdigt, så du kan få nogle salg/opmærksomhed fra starten af.

Til daglig er en Adwords kampagne nok lidt for meget af det gode for at finde den bedste titel, men der er flere der har brugt denne taktik til at navngive større projekter.

Fx. stammer navnet på bestselleren “The 4 Hour Workweek” fra en Adwords kampagne, hvor titlen “The 4 Hour Workweek” bl.a. konkurrede med titler som “Broadband and White Sand” og “Millionaire Chameleon”.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Share
Tweet
Share