Sådan regner du ud om SEO kan betale sig for dit firma

SEO effekt på firma mand

Jeg har flere gange mødt firmaer, der er i tvivl om det giver mening at bruge tid og penge på SEO arbejde. Det er derfor tid til at kigge på business værdien af SEO. Dvs. hvilke værdi SEO arbejde kan give dit firma og om det overhovedet kan betale sig at få lavet SEO arbejde.

Før vi går i gang med at kigge på tallene, så skal vi afgøre hvad besøgende til din hjemmeside er værd.

Har du en webshop, så har du forhåbentlig en ret klar ide om hvad dine besøgende er værd udfra din konverteringsgrad og gennemsnitlige ordrestørrelse. Men selvom du har en anden slags business eller organisation, så kan det stadig godt betale sig at overveje hvad du vil med dine besøgende.

Dvs. hvordan de skal konverterere og hvad dine konverteringer er værd (en konverting kan være et salg eller fx. et lead, download af en rapport eller afspilning af en video – altsammen noget der kan trackes via fx. Google Analytics).

Hvis du ikke ved hvad dine besøgende er værd, så kan du nemlig ikke afgøre om det kan betale sig at få lavet SEO arbejde. For hvordan skal du måle om det kan betale sig at bruge fx. 10.000 om måneden på SEO, hvis du ikke ved hvad du og din business får igen som resultat af SEO arbejdet.

Når dine besøgende giver værdi

Når du ved hvad dine besøgende er værd, så kan du begynde at regne på om det kan betale sig at få lavet SEO arbejde.

Mange SEO firmaer kan hjælpe dig med fx. at ranke for keywords (søgeord), så du får nogle tusinde besøgende ekstra om måneden. Den slags arbejde koster typisk omkring 10.000/måned og det skal køre i mindst nogle måneder før du kan begynde at se resultater (husk at ingen seriøse SEO firmaer kan garantere resultater. Firmaer der garanterer resultater er fulde af fup og det er firmaer som siger de har en direkte kontakt til Google også).

Lad os sige du finder et SEO firmaer der vil hjælpe dig i 6 måneder for 10.000/måned. Efter du har fået hjælp i 6 måneder, så ranker du bedre på et antal keywords, så du får 3.000 ekstra besøgende om måneden. Dine besøgende har en konverteringsgrad på 5% og du tjener i gennemsnit 500 kr pr. konvertering.

Efter 6 måneders SEO arbejde, så tjener du i så fald 3.000 x 5% x 500 kr = 75.000 kr ekstra hver måned.

Dvs. at du på bare en måned tjener så meget ekstra, at alt det SEO arbejde du har fået udført i de sidste 6 måneder har tjent sig hjem!

SEO ROI graf

Når regnestykket stilles sådan op, så forstår man godt at hele 72% af alle marketingfolk i denne undersøgelse siger SEO kan betale sig (23% siger de ikke er sikre og blot 5% synes ikke det kan betale sig, hvilket måske skyldes de ikke forstår at konvertere deres besøgende).

Stopper SEO arbejdet aldrig

Som du kan se i grafen, så stopper SEO arbejdet ikke efter 6 måneder. Det er nemlig sjældent en god ide at stoppe SEO arbejde, da de gode placeringer i Google skal holdes ved lige og måske gøres endnu bedre.

Holdes SEO arbejdet ikke ved lige, så er der stor sandsynlighed for at konkurrenterne overhaler dig før eller siden (ikke mindst hvis de for alvor begynder at investere i SEO).

Men det betyder ikke at du skal betale fx. 10.000/måned til evig tid. Afhængigt af dit ambitionsniveau og konkurrencen indefor din niche, så kan SEO arbejdet i mange tilfælde drosles ned efter dine mål er blevet nået.

ROI er ikke den eneste fordel ved SEO

Jvf. regnestykket herover, så kan SEO ofte betale sig hvis du ellers har tjeck på hvad du vil med dine besøgende og du forstår at konvertere dem til salg.

Men ROI (return of investment) er ikke den eneste fordel ved at købe SEO arbejde. En anden kæmpe fordel er, at du kan tracke værdien af dit SEO arbejde og sikre dig du ikke smider penge ud af vinduet.

Ifht. fx. møgdyre TV reklamer, så kan du med SEO og online annoncer tracke løs i bl.a. Google Analytics – og det selvom SEO arbejde sjældent koster noget der bare ligner prisen på en TV reklame (en typisk TV reklame koster let 50.000 pr. visning – og oven i det kommer så prise på at få produceret reklamen, hvilket ikke sjældent løber op i 30.000-40.000 kr eller mere).

Det er iøvrigt værd at bemærke, at du ikke kun bør fokusere på at flere besøgende til din hjemmeside vha. SEO. Afhængigt af hvordan du konverterer dine besøgende, så kan det i mange tilfælde også betale sig at bruge penge på online annoncer som fx. Adwords og Facebook – og det kan ofte også betale sig at kigge nærmere på om du kan forbedre din konverteringsgrad. Dvs. hvor mange procent af dine besøgende du konverterer til salg.

Hvis vi fortsætter regnestykket ovenfor, så kan et samarbejde om både SEO og konverteringsoptimering fx. forbedre din konverteringsgrad fra 5% til 6% og derved gøre at du tjener 90.000 ekstra hver måned (i stedet for de 75.000 ekstra som SEO arbejdet alene ville give dig).

Ikke alle søgeord giver samme værdi

Når du køber SEO arbejde, så skal du huske at ikke alle søgeord giver samme værdi for din forretning. Der er nogle søgeord der er mere relevante for dig end andre, da de skaffer besøgende som rent faktisk er interesseret i hvad du har at sælge og som potentielt kan blive konverteret til salg.

Lad os fx. sige at du tilbyder forbrugslån. I så fald kan det næppe betale sig at forsøge at gå efter søgeord som “boliglån” og “huslån”, da folk der søger efter den slags lån ikke kigger efter et forbrugslån. Tilgengæld kan det meget vel betale sig at gå efter søgeord som fx. “banklån”, da folk der vil låne penge i banken også er potentielle kunder til et forbrugslån (det omvendte gør sig også gældende. Hvis du arbejder for en bank, så kan det meget vel betale sig at gå efter søgeord relateret til forbrugslån selvom du kun tilbyder banklån).

Med din viden om dit forretningsområde kan du i mange tilfælde godt regne ud hvilke søgeord der har potentiale til at konvertere. Men er du i tvivl eller vil du bare gerne have dækning for om det kan betale sig at gå efter bestemte søgeord, så kan du sætte en Adwords kampagne op der matcher dine potentielle søgeord og derved se hvilke af søgeordene der konverterer til salg på din hjemmeside (det kræver selvfølgelig lidt tid og budget at lave en sådan Adwords kampagne, men det kan godt betale sig hvis du er i tvivl om hvilke søgeord det kan betale sig at gå efter).

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*