Https smadrer dig på de sociale medier (se hvordan du fixer problemerne)

Det er en kendt sag at social shares (delinger på de sociale medier) hænger sammen med dine unikke urls. Dvs. at hver eneste url på din hjemmeside har et seperat antal social shares.

Social shares urls

Fordi social shares hænger sammen med urls, så går antallet af sociale shares tabt hvis du ændrer urls.

Dvs. at hvis du skifter domæne fra “eksempel-1.dk” til “eksempel-2.dk”, så går antallet af social shares på alle dine sider tabt. Dvs. antallet af social shares bliver nulstillet.

Heldigvis er der ikke ret mange som skifter domæne, så for de fleste er det ikke noget problem at antallet af social shares bliver nulstillet ved domæneskift.

Hvorfor du alligevel bliver smadret

Nulstilling af social shares bliver tilgengæld snart et problem for mange, da et skift fra http til https protokolen også nulstiller af antallet af social shares.

Det bliver snart et problem for mange skyldes at Google stiller større og større krav til at ens hjemmeside er https.

Allerede i dag giver https et lille ranking boost i Google og lige om lidt vil Chrome browseren begynde at advare mod ens hjemmeside hvis den ikke er https.

Hvis din hjemmeside bliver leveret med en advarsel i folks browser, så kan du selv gætte hvad der sker med antallet af besøgende og din konverteringsrate.

Hvorfor det er et problem at du bliver smadret

Hvis din side ikke i forvejen er blevet delt på de sociale medier, så er det selvfølgelig ikke noget problem at antallet af social shares bliver nulstillet (da antallet jo i forvejen var et stort nul).

Nulstillingen er tilgengæld et problem, hvis du har en side der er blevet delt rigtig meget. For hvis du har mange delinger, så fungerer antallet som social proof (hvis du husker at vise det frem for de besøgende).

Social proof

Dvs. antallet af social shares fungerer som bevis for at siden er værd at bruge tid på og evt. dele med andre.

Jeg er fx. ikke i tvivl om at antallet af social shares på denne post er med til at give social proof, så folk tror på at min slankekur virker (hvilket den også gør – det er helt reelt at jeg for nogle år siden tabte mig 7,2 kg på 15 dage).

Afhængigt af hvad du vil med din hjemmeside, så kan social proof være mere eller mindre vigtigt. Hvis du forsøger at sælge noget, så kan social proof være med til at overbevise folk om at dine produkter er gode og værd at bruge penge på.

Dvs. at hvis som webshop ejer får nulstillet antallet af social shares, så mister du social proof. Manglen på social proof kan så få din konverteringsrate til at falde og derved få dig til at tjene færre penge end tidligere.

Hvis du mister social proof, så kan det også være at folk blive mindre motiveret til at dele dit indhold, så du får mindre trafik til din hjemmeside fra de sociale medier.

Sådan fixer du https problemerne

Hvis du arbejder professionelt med din hjemmeside, så slipper du næppe udenom at skifte til https (jeg vil vove den påstand, at du er godt dum hvis du ikke skifter til https meget snart).

Du bliver derfor nødt til at lave en plan, så du kan bevare dine sociale shares såfremt antallet af shares er værd at tale om.

Hvis du er så fornuftig at bruge WordPress, så findes der en lækker plugin som kan håndtere problemerne for dig.

Med Social Warfare kan du i options vælge at antallet af social shares på http protokolen skal videreføres til https versionen:

Social Warfare share recovery

Fix problemerne uden WordPress

Har du et mere trist CMS end WordPress, så er alt håb ikke ude. I så fald skal du måske til selv at kode lidt, så dine sociale shares bevares.

Search Engine Watch har en glimrende gennemgang af hvordan du bevarer antallet af social shares fra dengang du brugte http protokolen, men vær opmærksom på at du med deres implementation skal træffe et valg: Skal du vise social shares for http eller https versionen.

Et programmør trick kan så være, at du noterer antal shares i http versionen og viser dine besøgende antallet af shares for https versionen + en fast justering baseret på antallet af shares for http versionen.

Det er ikke en kode ændring som kræver nogen nobelpris, så det burde de fleste programmører kunne håndtere (jeg var selv programmør inden jeg begyndte at fokusere på SEO).

Pas på negativt social proof

Hvis du beslutter dig for at vise frem hvor meget dine sider er blevet delt på de sociale medier, så er det vigtigt at du er opmærksom på negativt social proof. Dvs. social proof der skader din hjemmeside/forretning mere end det gavner.

Hvis du fx. har en side der slet ikke er blevet delt på de sociale medier, så vil en visning som den nedenfor have negativ social proof.

Negativt social proof

Folk vil tænke, at siden siden ikke er blevet delt af nogen, så er den næppe værd at bruge tid på og heller ikke værd at dele med nogen.

Sådan håndteres negativ social proof

Hvis du har sider som ikke er blevet delt ret meget (hvilket langt de fleste hjemmeside ejere har), så kan du godt vise social shares alligevel.

I så fald kan du nemlig lave et par tricks, så det præcise antal delinger kun vises hvis antallet er over et bestemt tal.

Hvis vi igen skal juble over WordPress, så kan den tidligere omtalte Social Warfare plugin håndtere dette. I options kan du sætte, at antallet af social shares kun vises hvis det er over et bestemt tal.

Social Warfare minimum shares

Bruger du ikke WordPress eller vil du ikke bruge penge på Social Warfare, så kan det være du selv skal kode lidt. Igen er det ikke noget der kræver en nobelpris i programmering.

De fleste programmører bør let kunne lave en if/else der håndterer om antallet af social shares skal vises eller ej.

Check andre folks social proof

De fleste hjemmesider gør ikke noget ud af at vise hvor mange social shares de har, men man kan jo godt få lyst til at snage lidt i den slags alligevel.

Heldigvis findes der et par tools som du kan bruge til hurtigt at checke antallet af social shares for andre folks sider.

Min klare favorit er Ahrefs content explorer.

Ahrefs content explorer kan du ikke kun bruge til at checke andre folks sider, men også til at holde øje med hvordan alle dine egne sider klarer sig:

Ahrefs content explorer

3 Comments

  1. Er ikke sikker på Social Warfare! Jeg har prøvet det, og det virker ikke. Jeg har prøvet de forskellige ting, de skriver om løsninger til problemet at alt ikke bliver talt med.
    En ting er at se hvor mange share Facebook ligger til http og https.

    http://graph.facebook.com/?id=http://etlivsomordblind.dk/
    http://graph.facebook.com/?id=https://etlivsomordblind.dk/

    I dette tilfølge er det 7 både for http og https selv om http skulle være over 1.500! Gør jeg noget jeg forkert (sikket)?

    • Overførsel af social shares via Social Warfare virker fint her. Se fx. https://www.genvejen.dk/effektiv-slankekur-saadan-tabte-jeg-72-kg-paa-15-dage/ – langt de fleste likes stammer fra dengang genvejen.dk brugte http protokollen.

      Som du selv skriver giver begge dine Facebook urls 7 likes. Hvis Facebook siger at både http og https har 7 likes, så har Social Warfare jo ikke mulighed for at vise andet end 7 likes (jvf. de jo viser tal baseret på Facebook’s data).

      • Har lige prøvet dit link i på Social Warfare “Have you checked third-party share count services?” og det viser det samme, som hos mig, så der er håb endnu 😀

        Jeg må prøve at skrive til dem og se hvad de siger. Synes jeg har prøvet alt hvad de skriver af muligheder.

        Tak for svaret 🙂

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*