Skrot bilen og spar 7 timer hver eneste uge

Skrot bilenDe fleste bilejere køber bil for at spare tid i dagligdagen. Takket være bilen, så sparer de tid når de kører på arbejde, indkøb og alt muligt andet.

De tror ihvertfald de sparer tid. Som jeg ser det, så smider de masser af tid lige ud af vinduet. De ville spare meget mere tid, hvis de skrottede bilen og tog cyklen i stedet – og det er selvom de kommer langsommere frem på cykel end i bil.

Kilometerprisen for biler og cykler

Lad os prøve at regne lidt på hvad det koster at køre i bil ifht. at køre på cykel. Iflg. bladet Penge og Privatøkonomi, så koster det mindst 2,18 kr pr. kilometer at køre i bil når alt regnes med (benzin, reparationer og tab når bilen skal sælges videre eller skrottes).

De fleste bilejere lader sig dog ikke nøjes med en lille bitte Suzuki Alto, så lad os sige at det koster 3,00 kr pr. kilometer at køre i bil.

Lad os så prøve at finde ud af hvad det koster at cykle. Det koster måske 0,25 kr pr. kilometer hvis du cykler 50 km om ugen, køber en cykel til 2500 kr og bruger 750 kr på reparationer i de 5 år cyklen holder.

Når du kører bil, så kommer du næsten altid hurtigere frem end hvis du havde cyklet. Men den højere pris pr. kilometer skal jo betales på en eller anden måde og det er her, at vi finder ud af hvor meget tid du kan spare ved at skrotte bilen.

Du bliver nemlig nødt til at arbejde og tjene penge for at betale den højere pris pr. kilometer.

Hvor meget tid kan du spare?

Hvis vi fx. siger du kører 200 km om ugen, så skal du tjene 600 kr ekstra om ugen efter skat for at betale for din kørsel. Hvis du tjener 80 kr i timen efter skat, så skal du altså arbejde 7,5 time ekstra om ugen. Det er faktisk det samme som at du arbejder en hel dag om ugen for at betale for at have en bil!

Er det virkelig det værd? Hvis du i stedet cyklede de 200 km, så ville du kunne nøjes med at arbejde lidt over en halv time for at betale for din transport – og samtidigt ville du så få masser af motion og frisk luft hver eneste dag.

En halv time om ugen fremfor 7,5 time betyder, at hvis du skrotter bilen, så vil du faktisk kunne nøjes med at arbejde 4 dage om ugen!

4 Comments

  1. 200 km om ugen kan vi regne om til 40 km om dagen hvis man arbejder 5 dage om ugen. I eksemplet betyder det så, at man bor ca. 20 km fra sin arbejdsplads.

    Med den afstand må man kunne holde en gennemsnitsfart i bil på omkring 50km/t, hvilket betyder, at strækningen vil tage 24 minutter at tilbagelægge.

    Cykler man derimod og tager vind og vejr (inkl. sne og is om vinteren) med i betragtningen, så vil samme tur tage ca. 1 time.

    Så hvis man kører bil bruger man 48 minutter om dagen, men hvis man cykler, så bruger man 2 timer. Det koster altså 1 time og 12 min hver dag at cykle eller i alt 6 timer om ugen.

    Der er muligvis stadig en besparelse på knap halvanden time, men til 80 kroner udbetalt i timen, så kan jeg godt forstå hvis mange vælger komforten.

    Har jeg regnet galt et sted?

    Mvh
    Mikael

  2. Du har regnet helt rigtigt – og som altid, så er det hele et spørgsmål om prioritering.

    Personligt vil jeg altid vælge cyklen, så jeg får motion og frisk luft på vej til og fra arbejde.

    Den motion du får på cyklen gør samtidigt, at du ikke behøver bruge så meget tid på at dyrke sport ved siden af arbejdet (uanset det aldrig skader med lidt ekstra sved på panden).

  3. Hvad gør du så når du skal købe nye møbler, 100 kg mørtel eller 5 meter lange lægter?

  4. Så er 3×34 din ven i nøden!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*