Raw food i 30 dage – smart eller helt hat og briller?

raw food grøntsagerEn af mine venner og jeg har i et stykke tid snakket frem og tilbage om raw food (vegetarisk kost, der ikke må varmes op over 42 C).

Vi har snakket frem og tilbage om hvorvidt man kan leve af raw food, om en sådan kost kan give os energi nok og om det vil være en fornøjelse at være raw fooder eller ej – og så selvfølgelig om raw food i det hele taget er særligt smart eller om det er helt hat og briller.

Der er kun en måde at finde ud af det på og det er at prøve det selv, så i går startede vi et eksperiment, hvor vi begge vil forsøge os med at leve af raw food i 30 dage.

Er raw food helt hat og briller?

Mit umiddelbare indtryk af raw food er, at det er hat og briller. Såvidt jeg kan se, så er det kedligt, besværligt og ikke spor sundt.
Godtnok påstår raw fooderne, at man fx. bevarer en masse vigtige og sunde enzymer når maden ikke varmes op, men spørgsmålet er om det reelt betyder noget. Såvidt jeg kan læse mig frem til, så ødelægges disse enzymer nemlig alligevel, når maden bliver nedbrudt i mavesækken.

Og oven i det, så kommer der så risikoen for man let kommer til at mangle div. vitaminer og aminosyrer, hvis man beslutter sig for at leve af raw food.

Slut med varm mad

Raw food må som sagt ikke varmes op over 42 C på noget som helst tidspunkt.

Det begrænser udfoldelserne i køkkenet noget, da en stor del af vores normale kost som bekendt bliver kogt, stegt eller bagt. Vi må derfor til at spise på en hel ny måde, når vi nu skal leve af raw food i 30 dage.

Vores udvalg af ingredienser bliver også begrænset fordi maden ikke må varmes op over 42 C på noget som helst tidspunkt. Det viser sig nemlig, at rigtigt mange madvarer er blevet varmet op under fremstillingen – selv madvarer, som man ikke umiddelbart forestiller sig blive varmet op (fx. havregryn, der dampes ved 100 C undervejs i fremstillingen).

Energi og vægttab

Nu hvor vi skal leve af raw food i 30 dage, så er jeg meget i tvivl om jeg kan få energi nok indenbords. Energitætheden i det meste raw food er nemlig temmeligt lav, så der skal en del mad på bordet hver eneste dag – ikke mindst fordi jeg normalt træner 5 gange om ugen og sover relativt lidt (hvorved jeg får et relativt stort energibehov).

Såvidt jeg kan se, så er den lave energitæthed grunden til, at mange mennesker taber sig når de begynder at spise raw food. Det er ihvertfald ikke madens opbygning der er grunden til vægttabet, da fx. frugt indeholder masser af kulhydrater (det er kulhydraterne der får os til at blive overvægtige og fede – og ikke fedtet som vi ellers har gået og troet i jeg ved ikke hvor mange år).

Hvorvidt jeg også vil tabe mig bliver spændende at se, da jeg allerede er rimeligt trimmet pga. den paleo mad jeg normalt lever af (77,3 kg og en fedtprocent på 10).

95% raw food

I de næste 30 dage, så vil jeg som udgangspunkt gå efter at leve 95% af raw food.

Jeg vil ikke forsøge at leve 100% af raw food, da det fx. vil gøre det umuligt for mig at spise ude uden at være både besværlig og irriterende (hvem gider at invitere folk på middag, der nægter at spise maden og i stedet hiver deres egen madpakke op af tasken).

For mig, så svarer 95% raw food til at jeg må spise et ”normalt” måltid om ugen og drikke 2 kopper kaffe el.lign. om ugen.

Iøvrigt er det de færreste raw foodere, der lever 100% af raw food. I stedet, så spiser de fleste af dem fx. 50% eller 80% raw food – og så vegetarisk eller ”normalt” for resten.

Kostplaner og raw food ingredienser

Inden vi startede vores eksperiment kiggede vi lidt på forskellige raw food kostplaner, men jeg har besluttet mig for ikke at følge nogen af dem.

Grunden til det er, at jeg ikke er nogen gud i et køkken og at mange raw food opskrifter benytter ingredienser, som vi ikke lige har stående (selvom jeg selvfølgelig har købt ekstra ind af frugt, grøntsager, nødder og div. olier, etc.).

Jeg har i det hele taget et problem med mange af raw food ingredienserne, da de synes uforholdsmæssigt dyre ifht. normale ingredienser – ikke mindst fordi der er tvivl om hvorvidt det virkelig betyder noget om maden bliver varmet op eller ej.

Min plan for de næste 30 dage

I stedet for at følge en kostplan, så vil jeg lave raw food af hvad jeg nu har liggende/får købt ind af frugt, grøntsager, nødder o.lign. – og så selvfølgelig gøre mit til, at jeg ikke løber tør for ingredienser og derfor ikke kan få dækket min sult.

raw food bøgerDet er min plan at spise tre måltider om dagen og så tage en snack eller to når der er behov for det (efter træning og når jeg er sulten mellem måltiderne).

De fleste af mine måltider vil sikkert komme til at bestå af rå frugt og grøntsager, nødder, salater, råkost o.lign. – samt div. raw food opskrifter, som jeg vil forsøge mig med at lave (jeg har lånt lidt forskellige raw food kogebøger på biblioteket).

De fleste af mine snacks vil sikkert komme til at bestå af rå frugt og grøntsager, nødder, dadler, shakes o.lign.

Mht. drikkevarer, så vil jeg som udgangspunkt holde mig til vand og en kop rødvin i ny og næ (rødvin er ok iflg. de raw food bøger jeg har læst, mens fx. øl er totalt bandlyst).

7 Comments

  1. Lyder tosset. Nå, men du kommer nok til at gå godt til den med nødderne for at få fedt og protein nok til ikke at gå og blive svimmel.

    Jeg synes det er synd og skam at fejre 1 million års jubilæet af ildens opdagelse med at slukke den. 🙂

  2. Hej Mads,

    rigtig god fornøjelse. Jeg glæder mig meget til at hører, hvordan det går.
    Da jeg tog en raw food uge havde jeg hovedpine og følte ubehag to dage af ugen. Sikkert fordi jeg havde glippet noget af det jeg får gennem min normale kost.

    Derudover kan jeg anbefale smoothies. De er altid til at få ned. Og et andet råd er at spirre bønner og linser, der er enormt megen protein i og smager faktisk godt.

    Held og lykke!

  3. Hej Steffen 🙂
    Du får næppe hovedpine pga mangelsygdomme, og slet ikke efter så kort tid.

    Det du har oplevet er nok en udrensning, og det kan også være at du ikke har fået spist nok. Mange spiser fx rigtigt mange grøntsager når de skal prøve rawfood, uden at vide at der stort set ingen kalorier er i.
    Det er fra søde frugter og lidt kerner og nødder ( og grønt for mineraler) du skal have dine kalorier, og der skal store mængder til -med andre ord den eneste kost retning hvor man kan spise så meget man har lyst til !:D

    -Og man tager ikke på af de kulhydrater du finder i rå, friske frugter. Selv ikke folk der spiser VIRKELIG mange kalorier på den kost kan holde deres ideal vægt.

    Der er nok protein i frugt og grønt, læs fx The China study ( verdens største studie i human ernæring), og slå derefter frugt og grønt op i cronometer.com. Så vil du se at det hele passer perfekt, som fod i hose.

    • Der er jeg ikke helt enig i. Næsten uanset hvor meget paleo mad du spiser, så er det umuligt at tage på. Bare se min slankekur, hvor man kan spise så meget man har lyst til af de godkendte måltider – og hvordan rigtig mange folk, der lever af paleo mad har sixpack og hvad ved jeg.

      Såvidt jeg kan læse mig frem til, så er der flere og flere der mener, at det er kulhydrater der er skyld i vor tids fedmeepedemi og ikke fedt (som man ellers gik og troede).

      Jeg har derfor på fornemmelsen, at man godt kan tage på hvis man lever af frugt, etc. – det er bare svært at spise nok af dem til at man komme i kalorieoverskud og kulhydraterne bliver et problem.

      • Ok, det lyder jo fint -men er du ikke nervøs for langtids effekten af den kost? Har du fx set http://www.forksoverknifes.com ? Bare nysgerrig 🙂

        Kulhydrater fra frisk, moden frugt er ikke det samme som dem i pasta, brød osv. Men stadig, se på de lande som lever af kulhydrat baseret kost, fx i asien. De har først problemer med overvægt når den fedtholdige vestlig kost vælter ind over deres lande.

        Desuden er 801010 kosten lav på fedt, det gør også at kulhydraterne optages på en anden måde.
        Tjek fx:
        http://www.youtube.com/watch?v=j1baOveul1g

        • Ikke mere nervøs end jeg ville være, hvis jeg levede af raw food permanent 🙂

          Jeg synes et rigtig godt argument for paleo mad er, at det er den mad vi levede af i tidernes morgen. Et andet godt argument er, at mange mennesker bliver mindre syge, hvis de begynder at spise paleo mad og at de slipper af med deres overvægt (men såvidt jeg forstår, så er det de samme argumenter som mange raw foodere bruger omkring raw food).

          Tilgengæld tror jeg til på, at man skal prøve på at styre uden om ris, pasta, brød o.lign. I betragtning af hvordan mange mennesker går og har det og hvor mange overvægtige/fede mennesker der er, så ville jeg være langt mere nervøs for effekten af almindelig, vestlig kost end jeg ville være for effekten af paelo mad.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*