Intet vægttab: Motion og træning er spild af tid hvis du er overvægtig

MålebåndHvis du er overvægtig og gerne vil smide nogle kilo, så har du sikkert fået tudet ørerne fulde af gode råd om at dyrke en masse motion og træne fra morgen til aften.

For hvis du dyrker masser af motion, så brænder du jo masser af kalorier af og så burde kiloene jo rasle af dig – eller hvad?

Jeg tvivler på at masser af motion vil hjælpe dig ret meget – og du vil måske også tvivle på det, hvis du bruger et par minutter på at læse resten af denne blog post.

Aktiviteter, kalorier og forbrænding

Som bekendt, så forbrænder du et forskelligt antal kalorier af afhængigt af hvad du laver:

  • Almindelig gang: 161 kalorier/time
  • Løb i rimelig fart, 10 km/t: 700 kalorier/time
  • Ligge stille og sove: 63 kalorier/time
  • Sidde stille og se TV: 70 kalorier/time
  • Tullen rundt (lidt af hvert derhjemme/på kontoret): 120 kalorier/time

På en almindelig dag bruger du måske 1 time på at gå (transport, indkøb, etc.), 2 timer på at se fjernsyn, 8 timer på at sove og resten af tiden (13 timer) på at tulle rundt. Alt i alt fører det til du forbrænder 2365 kalorier.

Hvis du udskiften en times tullen rundt med en rask løbetur på 10 km, så forbrænder du 2945 kalorier (580 kalorier eller 25% mere end hvis du ikke havde været ude at løbe).

Tager du på af at dyrke motion?

580 kalorier er en sjat, så det lyder jo umiddelbart meget godt. Problemet er blot, at al den træning gør dig sulten. Så sulten, at du med overvældende sandsynlighed spiser mere end du ellers ville have gjort.

Så sulten, at du meget vel kan ende op med et kalorieunderskud på 0 og derved intet vægttab. Eller et kalorieoverskud, hvis du udover at spise mere også belønner dig selv med en snack eller to efter løbeturen – og hvis du ender med et kalorieoverskud efter hver løbetur, så er du godt på vej til at tage på af at dyrke motion!

Opnå det ønskede vægttab

Hvis du er overvægtig og vil tabe dig, så gælder det med andre ord ikke om at træne fra morgen til aften. Derimod, så gælder det om at spise det rigtige.

Du skal med andre ord ændre din kost, hvis du vil tabe dig – eller blive ved med at spise det samme, hvis du blot vil holde vægten (og iøvrigt spiser sundt).

For eksempel, så tabte jeg for nogle uger siden 7,2 kg på 15 dage ved blot at ændre min kost. Under hele min slankekur trænede jeg præcis ligesom jeg gjorde før jeg begyndte på slankekuren, så jeg brugte hverken færre eller flere kalorier end jeg normalt ville have gjort.

I stedet for motion og træning, så opnåede jeg mit vægttab (og min sixpack) ved at skære alle kulhydrater væk fra min kost (se mere om min kost under slankekuren her).

Hvorfor så dyrke motion?

At motion og træning ikke fører til vægttab betyder selvfølgelig ikke, at det er en dårlig ide at få sved på panden. Når du bevæger dig, så mindsker du risikoen for en masse sygdomme som fx. hjerte-kar sygdomme, sukkersyge og nogle former for kræft. Du bliver også i bedre humør, mindre stresset og får mere energi og ild i røven til at lave det du gerne vil.

Sidst opdateret: 25/1-2011

11 thoughts on “Intet vægttab: Motion og træning er spild af tid hvis du er overvægtig

  1. André says:

    Spændende overvejelser, og nettop det med at spise rigtigt er jeg helt enig med. Men at man nødvendigvis overspiser efter træning er jeg uenig med. Mange mennesker opnår en anden form for ‘sult tilfredsstillelse’ efter at have trænet og nyder det energioverskud som den øgede energiomsætning i kroppen leverer.
    – Derudover har de fleste Danskere godt af at øge deres muskelmasse og derigennem hæve det grundlæggende energibehov i kroppen (fedt er jo passiv væv og kræver ikke næring, muskler er aktivt væv og skal have tilført energi)

    Derfor – Træning er nødvendigt for at opnå en sund og blivende ændring i dine vaner og understøtter klart anstrengelserne ift. kostomlægning.

  2. samet says:

    Hej Mads,
    Siden 17 januar år har jeg været på Paleo kost og har tabt 35 kg,min vøægt var 120 kg er 186 høj, har D vitamin mangel som desværre er blivet et kronisk sygdom og var nød til at gøre noget.

    Har sløjfet alt sukker sodovand ris, pasta, og brød. spviser kun mellem 25 og 50 gram kolhydrater. så min morgen mad bestå af flg. 4 ægehvider 100.gram broccoli eller spinat 2 stor glas koldt vand føre og to underr maden.

    Frokost 250 kyllingfeli, og 150 gram salat mellemåltid etæbler eller 8 mandler
    Aftensmaden er den samme som frokosten.

    Dagen efter er det den sammen morgen mad som dagen føre, Frokost 150 gram salat og 145 gram tun i vand, og aftensmaden er 200 gr grilled laks og 3 til 5 liter vand om dagen. som dessert bruger jeg 40 gram hytteost.

    Træner to timer hver dage og går ca 10 km.

    Jeg har spilled fodbold tidl, div dommer og løbet 100 km ugen men der sygdomen ramte mig så Kig vægten op i en fart smerter over alt i kroppen har mistet fler stillinger men NU efter je har ændret min kost , så sover jeg bedre SNOOKER,er ikke som en vild svin længer.
    Jeg vil gærne ned på de 70 til 71kg, så har jeg læst om det du skriver her og starter med at fjerne næsten alle kulhydrater og håber at taber de sidste 1o kg i en fart.

    Er der noget jeg skal ændre eller gøre ud over det jeg gør.

    Hvordan kan jeg for nogen opskrifter som jeg kan bruge til at varier min kost noget mere and det jeg gøre NU.

    En gang om ugen spiser jeg alt men tænker meget over det hver gang, jeg føler skam over det jeg gøre,at men spiser mørk chokolade for at spise men jeg gøre det, men har det af ht efter jeg har spist det, har dårlig samvittighed over det jeg gøre.

    Men som sagt har aldrig mærket træng til de andre ting som jeg har sagt farvel for 6 måneder siden.
    PS. efter træning drikker jeg vanillie shaik for at give mine muskler noget at arbejde med det jer tabt 3 kg muskler på grund at jeg træned hårdt men spiste kun 150 gr, kød frokost og aften.
    Har brugt mange penge i starten hos kost specialister, men de var kun ud efter penge og ikke det folk kom efter næmlig at kommened i vægt efter, eg prøved det en måned beslutted jeg på at lave min kost selv og er lykkelig at jeg sløjfed kost specialisten.

    • Mads says:

      Hvis du træner 2 timer om dagen + går 10 km, så tror jeg ikke du får energi nok med den mængde mad du spiser. Jeg vil anbefale, at du ikke bekymrer dig om portionsstørrelserne. Sålænge du holder dig fra kulhydrater, så kan du trygt spise dig mæt og glad.

      Evt. kan du også overveje at udskifte æbler og mandler med grøntsager som fx. gulerødder.

      En god bog med opskrifter er Nyd Livet, http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8702057832

      Jvf. du har været på slankekur så længe, så synes jeg det er en god ide at tage en dag om ugen, hvor du spiser altmuligt. Gjorde du ikke det, så ville risikoen for at falde i være meget større – eller måske havde du så allerede opgivet slankekuren for længe siden fordi du ikke kunne holde den.

      Du kan sagtens drikke proteinshakes efter træning. Det gør jeg også selv.

  3. samet says:

    Hej Mads,
    Tak dit svar, jeg er i gang med din slankekur started på det i mandags og her til morgen var jeg gået ned i vægt med 600 gr, fra den første dage det er en mirakel for mig hvor under min slankekur har jeg tabt mig1,5kg.

    Så træning er to timer hver dag og spiser den kost du beskriver her på siden, men spiser fra i dag 500gr kyllingefilet omdage og en dåse tun i vand omaften.

    Grundentil jeg spiser halv kg kylling om dagen er at jeg er bange for at taber for meget muskelmasse i det jeg træner sår meget hver dag.

    Kan du give en forklaring på røde og hvide bønner, havd er forskellen på dem om men spiser hvide eller røde bønner?

    Hvad slags frugt vil du anbefaler jeg spåiser under kuren her, jeg har fjerent alt frugt fra min kost siden i går ej helelr gulerøder.
    Hver lørdag spiser jeg fuldkorns paster ikke noget brød men mørk chokolade 100 gr, det er sikkert fo meget men det er hvad jeg spiser den ene dage.
    Tusind tak for dit svar håber at kun købe din bog om diverse opskrifter.

    • Mads says:

      Tror umiddelbart ikke det gør nogen forskel om du spiser hvide eller røde bønner. Begge dele burde være ok.

      Jeg vil anbefale, at du ikke spiser nogen frugt, men i stedet holder dig til grøntsager (som fx. gulerødder). Evt. kan du spise frugt om lørdagen. Det lyder jo som om det er din fridag, hvor du kan spise hvad du vil.

  4. K M says:

    Hej Mads.

    jeg vejer omkring 104 kg og er 193 høj.

    Jeg vil meget gerne ligge på de 90 kg.

    Kan du fortælle hvilken ting er godt, at spise og hvad indholder få kulhydrater?

    Har du måske nogle råd som godt at have ved sig, når man nu skal på sådan en kur :)?

    Håber du kan hjælpe mig.

  5. caroline says:

    hej hvad med grønne danske ærter ved vægttab? er det ok eller for meget stivelse. fx 700 gram fordelt over 3 måltider som en grøntsag?tak for en fed blog:)
    Caroline

    • Mads says:

      Ærter er en grøntsag, så dem burde der ikke være nogen problemer med. Undgår du hurtige kulhydrater, så er der iøvrigt ingen grund til at bekymre sig om mængden af mad. Det er nærmest umuligt at spise for meget, hvis du bare undgår hurtige kulhydrater.

  6. caroline says:

    ok mange tak for dit svar:)
    vil du ikke snart lave nogle flere super gode artikler om hvordan man bliver mest effektiv på en dag?får organiseret sit liv hurtigst muligt?
    tak:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *