Hvorfor kulhydrater fører til fedme og diabetes – og hvad du kan gøre ved det

posted in: Krop og fysik | 13

kulhydraterI løbet af de seneste par måneder har jeg fundet ud af, at man kan spise lige så meget man vil og alligevel holde en toptunet figur med sixpack og det hele.

Hvis bare man nøjes med at spise paleo mad (stenalderkost) og undgår kulhydrater, så kan man spise over 5000 kalorier om dagen og alligevel tabe sig hver eneste dag.

Men hvorfor er det lige, at paleo virker og hvorfor er det, at vi skal passe på med at indtage for mange kulhyrater? Det vil jeg kigge nærmere på her, i denne blog post.

Alt, alt for mange kulhydrater

Grunden til at paleo virker er, at paleo mad indeholder væsentligt færre kulhydrater end vores almindelig kost her i Danmark (fx. så undgår paleo folk ris, pasta og kartofler, der alle tre er eksempler på madvarer der er fyldt med kulhydrater).

Takket være vores almindelige kost her i Danmark og uhyggelige mængder snacks og søde sager, så er der alt, alt for mange mennesker der indtager alt, alt for mange kulhydrater hver eneste dag – mange flere kulhydrater end vores kroppe er bygget til at kunne optage og forbruge.

Hvorfor kulhydrater fører til fedme

PastaUanset hvor mange kulhydrater vi indtager, så omdanner kroppen det altsammen til glucose. Vha. hormonet insulin transporteres glucosen rundt i kroppen og ud i muskler og organer. Der kan glucosen fungere som brændstof ligesom fedt og protein kan det.

Det lyder jo umiddelbart meget smart. Problemet er bare, at der er grænser for hvor meget glucose der kan optages af kroppens muskler og organer.

Hvis vi indtager for meget glucose, så vil der være noget i overskud som kroppen skal gøre noget ved. Og det kroppen gør ved overskydende glucose er, at den gemmer det som fedtceller.

Grunden til at kroppen gemmer den overskydende glucose som fedtceller er, at det i tidernes morgen var smart at gøre sådan. På den måde kunne man nemlig opbygge et forråd af energi til senere, hvor der måske ikke var så meget mad tilgengængelig.

Desværre er et sådan forråd ikke til megen gavn i dag, da der jo aldrig er mangel på mad længere. I dag er der vist ikke nogen af os, der går sultne i seng og et forråd at fedtceller er derfor ikke længere smart – snarere tværtimod.

Insulinresistens og diabetes

At den overskydende glucose bliver til fedtceller er et stort problem, men det bliver værre endnu.

Det er nemlig sådan, at cellerne i kroppen ikke bryder sig spor om at der sejler for meget glucose rundt i kroppen.

Hvis der konstant er for meget glucose i kroppen, så øges cellernes insulinresistens. Når cellernes insulinresistens øges, så øges mængden af glucose der bliver til fedtceller fremfor brændstof og man kommer derved ind i en fedme spiral der hele tiden bliver værre og værre.

Til sidst kan kroppen helt opgive at producere de mængder insulin der skal til for at transportere de voldsomme mængder glucose. Og når det først sker, så er man godt på vej til at få diabetes (sukkersyge).

Det er med andre ord vores alt for store indtag af kulhydrater, der er en væsentlig årsag til et stadig stigende antal diabetes tilfælde. At det hænger sådan sammen kommer nok ikke bag på nogen – mere overraskende er det nok, at der er undersøgelser, der peger på at paleo mad kan mindske risikoen for diabetes eller endog helbrede sygdommen.

Lidt om sukkermonstrene

fedmeNu vil nogen måske pege på, at der findes folk, der indtager masser af kulhydrater uden at blive fede og uden at udvikle sukkersyge.

Det kan der være to årsager til:

  • Et stofskifte, der forbrænder kulhydrater hurtigere end gennemsnittet. En god guideline er at man skal holde sig på 100-150 g kulhydrater om dagen hvis man vil holde vægten og 50-100 g kulhydrater om dagen hvis man vil tabe sig, men fordi vores stofskifte er forskelligt fra person til person, så findes der selvfølgelig folk der kan tåle både flere hhv. færre kulhydrater.
  • Sport og motion. Hvis du dyrker sport og motion, så brænder dine muskler masser af kulhydrater af og du kan derfor tåle at indtage flere kulhydrater om dagen end de mængder jeg nævnte ovenfor. Men selvom du dyrker sport og motion, så er det let at komme til at indtage for mange kulhydrater, da al den aktivitet øger din sult og får dig til at spise mere end hvad du ellers vil gøre (løsningen på dette problem er selvfølgelig at spise mere paleo mad og undgå at belønne dig selv snacks og søde sager).

Sandsynligheden for at du tilhører den første gruppe er rimeligt minimal og du dyrker næppe heller nok sport til tankeløst at kunne fylde dig med kulhydrater hver eneste dag.

Jeg vil derfor varmt anbefale at du smider kulhydraterne ud med badevandet og begynder at spise paleo mad – og det uanset om du skal tabe dig eller du blot vil holde vægten.

13 Responses

  1. Per
    | Reply

    Super spændene !

    Jeg er pt selv igang med et forsøg hvor jeg undgår kulhydrater, blot med en lidt anden tilgang.

    Mit forsøg startede da jeg startede med at om homonet leptin.

    Jeg tror du vil synes det er interesant læsning.

    http://training.tonyrobbins.com/1513/the-truth-about-weight-loss-hormones-prescription-drugs-and-your-health/

    • Mads
      | Reply

      Spændende. Tak for tippet.

  2. Kenneth R
    | Reply

    Jeg faldt lige over din side helt tilfældigt, og blev nødt til at kommentere: “så kan man spise over 5000 kalorier om dagen og alligevel tabe sig hver eneste dag.”

    Sikke noget forbandet vrøvl. Det er hverken fedt, kulhydrater eller proteiner der afgøre om man tager på. Det er udelukkende kalorieindtaget. Hvis så at kalorierne stammer fra for meget fedt eller kulhydrater, ja så er vi enige om at du bliver smælderfed.

    For de fleste mennesker ville 5000 kalorier om dagen være lige med at tage på. Hvis så din kost består af grønne sager, jamen så bør du ikke bekymre dig om for meget fedt på siderne.. Men hvor meget grønt snakker vi ikke også lige før man er oppe på 5000 kalorier?? Jeg kæmper en kamp hver evig eneste dag med at ramme ca. 4500 og det uden for meget fedt og med stor vægt på protein.

    Hvis folk vil tabe sig må de op af stolen. Skifte deres madvaner og evt. bevæge måsen udenfor og løbe, eller de massevis af tilbud der er i nutidens fitnesscentre.

    Hilsen Kenneth med 8 års erfaring indenfor træning og kostplaner.

  3. Kenneth R
    | Reply

    Jeg har læst din artikel nu og teorien er da spændende nok. Men mener du virkeligt at du med dit 1uges forsøg har modbevist tusindvis af eksperter og millioner af fitnessudøvere som bruger kalorietal som en faktor for hvorvidt vi tager på? Bør vi egentlig ikke modtage råd og vejledning fra de omvandrende idealsymboler, fordi det i virkeligheden er sådan vi alle sigter efter? De må vel vide hvad de snakker om?

    Jeg har desuden svært ved at se hvordan du rammer de tal du gør. Jeg rammer selv lavere i bla. fedt. Er kyllingen og bacon vejet før eller efter det er lavet, og tager du højde for at bacon går fra en fedt% til en anden når de tilberedes?

    Det tager meget mere end én uge at ændre sin fysik. Jeg vil vurdere at du pga. den kostomlægning har tabt væske som ophober sig, netop pga af et lavere kulhydratindtag. Du skriver at dine mavemuskler blev mere tydelige, så det må jo være fedt. Wrong. Smider du væske får du et mere tørt look og så bliver du automatisk mere markeret. Det er derfor at prof. fitnessudøvere drikker meget lidt væske få dage op til en konkurrence, og dårligt får “mælk til deres gryn”.

    Da jeg går ned i comments ser jeg desuden at du spørger en der kommenterer hvordan han har omdannet 10kg fedt til muskler. PÅ 2 MÅNEDER!!! Er du seriøs? Du kan ikke omdanne fedt til muskler medmindre du er under kraftig daglig væksthormonbehandling. Desuden ville det tage meget lang tid bare at bygge 10kg muskel. Medmindre man da er på anabole steroider. Men mht. muskelbygning, så kan jeg ud fra et billede af dig konkludere at det har du ikke en hujende fis forstand på.

    Kalorietal styrer vores vægt. Det er der utallige af artikler, eksperter, fitnessudøvere, tv-programmer m.m der fortæller os. Jeg har gennem 8 år set det ske på min egen krop. Jeg ved at det er sådan det er. Så dit 1-uges forsøg er simpelthen bare ikke tilstrækkeligt til at bevise noget som helst. Du har ikke opfundet en dybere tallerken, og du har ikke revolutioneret vores måde at se på kost på.

    Slutteligt har du dog helt ret i at vejen til at smide fedt primært ligger i at spise færre kulhydrater. Meeen. Det skal hænge sammen med at man spiser mindre end man forbrænder.

    Mvh Kenneth.

    • Mads
      | Reply

      Det er klart at en ugers forsøg med en enkelt forsøgsperson ikke modbeviser alle andre. Men jeg står ikke alene, der er flere, der mener det samme som jeg (dvs. at det ikke er kalorierne der styrer vores vægt). En god, men tør bog om emnet er fx. Why We Get Fat af Gary Taubes, samt en blog som fx. Mark’s Daily Apple.

      Der er såvidt jeg kan se flere fløje indefor vægttab, idealkost, etc. – en traditionel fløj der mener det hele kommer an på kalorier og en paleo/stenalderkost som mener kulhydraterne er den store skurk (det er den fløj jeg ikke overraskende tilhører).

      Jeg brugte Fitday.com til at ramme de benyttede tal. Alting blev vejet før tilberedning.

      Jo længere tid man har, des mere kan man ændre sin fysik. Det er klart, men jeg mener nu også en del kan lade sig gøre på kort tid. Fx. jvf. min slankekur fra tidernes morgen.

      Den slankekur gjorde iøvrigt at jeg allerede havde tabt en masse væske. Men kan man tabe væske to gange? Såvidt jeg har forstået, så er væsketabet grunden til mange taber sig rigtig hurtigt i starten af en slankekur og derefter langsommere (hvilket må betyde, at man ikke kan tabe væske to gange).

      Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har en fis forstand på muskler og bodybuilding, men der findes folk, der har taget masser af muskler på i en fart. Fx. denne her: http://www.fourhourworkweek.com/blog/2007/04/29/from-geek-to-freak-how-i-gained-34-lbs-of-muscle-in-4-weeks/

  4. Kenneth R
    | Reply

    Vi har af gøre med to forskellige teorier, men hvor kun den jeg snakker om er bevist og bliver brugt af millioner af mennesker. Jeg synes det er interessant at du lever på anden vis, men jeg vil dog råde folk til at gå den rigtige vej 😉

    Jeg vil lige knytte en kommentar til det med vejningen af maden. Hvis du har 700g kylling og du steger det, så vil jeg garantere dig at du ikke står med 700g bagefter. Det skal du selvfølgelig tage med når du laver sådan et forsøg. Ligeledes med bacon, og fedtprocenten falder også drastisk her. Altså har du ikke indtaget de kalorier du troede.

    Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne tabe mere væske. Vi har massere af væske i kroppen. Du kan aldrig tabe det hele. Kan man kun tabe fedt 1 gang? Nej. Konkurrenceudøvere som på scenen nogengange har en fedt% omkring 4, dræner kroppen for væske drastisk op mod konkurrence. Deres mål er at få så meget væske ud som muligt, for at stå helt skarpt. Du kan ikke med det blotte øje vurdere om det er væske eller fedt du har tabt. Slet slet ikke hvis din fedt% er over 10, hvilket er normalt. Det er meget sværere at forbrænde fedt end man lige tror, og et vægttab på en uge vil oftest være væskedepoter. Det tager tid og tålmodighed at ændre sin fysik. Believe you me.
    – Med det sagt fik jeg også et smil på læben da du linkede til 4uger-mod-Hulk artiklen. Denne mand er fuld af løgn. Om så han havde gener som den mest adrætte vestafrikaner og indtog 500g proteiner om dagen ville det ikke være muligt at bygge 15 kg muskel på 4 uger. Ha ha. Hans side minder mig mest om TV-Shop på tv3 , og måske han også gerne vil sælge nogen af hans bøger . Manden er jo trods alt amerikaner. En håndregel siger at man clean kan bygge 5 kg muskelmasse om året. Det han siger er ganske enkelt ikke muligt. Da slet ikke med 4 timers træning om ugen. !! (leende smiley indsættes her)

    Nettet er propfyldt med “nemme løsninger”. Et eksempel er en kur der kaldes 13 dage i helvede som min søster sprang på for et par uger siden, indtil jeg fik hende skældt ud. Ideen er at ens kalorietal og kulhydrat tal er så lavt at ja self. taber hun sig. Men det er efter KZ lejr – principper og det er usundt, og hun manglede energi og blev tvær. Når alt kommer til alt er der ikke andet at gøre end at gå back to basics. Op af sofaen. Ud i køleskabet. Smid det værste ud. Løbeskoene på og over i fakta og handel ind efter fornuft. En livsstilsændring er vejen frem til permanent vægttab.

    En masse læsning omkring træning, forbrænding, proteinsyntese og kroppens måde at fungere på, samt utallige timer i træningscentre og i køkkenet har givet mig denne viden.

    Men ja. Vi bliver sku nok alligevel aldrig enige. God vind fremover.

  5. Mette-Marie Degn
    | Reply

    Hejsa.
    Jeg har ikke videnskabeligt belæg for noget af det, jeg skriver, men det er afprøvet på min krop, så en form for evidens er det vel? Jeg har talt kalorier hele efteråret og tabt mig 3 kg fra august til december. Jeg øgede i samme periode min løbeteæning. Lå ca på 1200 kcal om dagen med sammensætningen 55% kulhydrater, 20% fedt og 25% protein. Til sidst blev jeg ked af det og umotiveret, for der skete ingenting. Nu har jeg i knap 2 mdr skåret ALT brød, pasta, ris, kartofler og sukker væk fra min kost. Jeg “synder” om fredagen og spiser hjemmelavet pizza og gerne frugtsalat. Jeg har på 6 uger tabt mig 5 kg og jeg har bare SÅ meget mere energi. Jeg får mange dage flere end 1500-1700 kcal, da jeg spiser æg, avocado og mandler i massevis og de indeholder mange kcal. Jeg har alligevel tabt mig mere end da jeg nøjsomt talte kalorier. Jeg tror at forskellige ting virker for forskellige mennesker. Der er bare ingen tvivl om at min krop er i stenalder-mode og har det godt med at undvære brød, gryn, pasta osv. Bare lige lidt input i en spændende debat.

  6. Martin R
    | Reply

    @:Kenneth R: hvorfor faktatjekker du ikke lidt mere inden du puster dig op med (i min verden)dårlige argumenter.
    Timothy ferris vil naturligvis gerne sælge bøger… men han lå allerede nr. 1 på boglisterne!

    Hvis du læste Tim’s bøger, så vil du se at det ikke bare er noget han selv finder på, det er faktisk testet og undersøgt.. og så kommer du løbende og skriger “klassisk amerikansk, de kan bevise alt”.
    Her er vi enige… men det sjove er, at jeg arbejder sammen med en tidligere Dansk/Nordisk og Europæisk mester i Bodybuilding og når jeg fortæller om Tim’s teorier om træning er hans kommentar:”PRÆCIS!!!”
    Han trænede naturligvis MEGET mere… men hans mål var også et helt, helt andet end “the weekend warrior”, i dag træner han faktisk stort set som Tim – han kendte ikke til Tim eller Tim’s teorier – men baserede det på egne erfaringer gennem hans mange års træning

    Nu skriver du at “millioner følger den konventionelle måde at leve på” dvs. masser af kulhydrater i form af pasta, ris og kartofler…prøv lige at vende den – hvor mange MIA: (!) er det lige som Novo får/forventer at få som kunder indenfor de næste par år!

    Jeg har ALTID haft den holdning at træning var vejen frem og at man ikke kunne spise sig fit.
    Jeg har trænet i mange år, men jeg er blevet VÆSENTLIGT mere fit efter at jeg har lagt kosten om og skåret betydeligt NED på træningen – det lyder underligt og jeg kæmper psykisk med det, for jeg kan godt lide at træne og skal derfor begrænse mig for ikke at overtræne.
    Jeg har en ved der er fysioterapeut for en del proff. atleter og de fleste “kræver” han skærer ned på træningsmængden… hvilket giver dem bedre resultater – ikke intuitivt, men sandt!

    Mht. kalorier… her er jeg HELT sikker på du er WAY off.
    Prøv engang at tjekke din lort hverdag 😉 den er jo netop ikke ens… hvorfor? Fordi kroppen IKKE optager alt hvad vi indtager – det er ikke kun forbrænding.

    Jeg stiller til hver en tid gerne op til et forsøg hvor vi to indtager samme mængde kalorier – du bestemmer hvor mange.
    Jeg spiser KUN kylling, DU spiser kun mayonaise… tror du vi får samme resultater efter en måned (udover at jeg er blevet træt af kylling og du af mayonaise)?

    • Mads
      | Reply

      Super ide med et kylling vs. mayonaise eksperiment 🙂

  7. Charlotte
    | Reply

    Tjaa jeg har også afprøvet protein rig kost og næsten kulhydratfri kost det resulterede i 16 kilo minus på 43 dage… Det kan ikke være væske, og har ikke taget dem på igen efter at have genoptaget få kulhydrater…. Jeg har indtaget mange kalorier i form af protein og fedt…

  8. Kenneth R
    | Reply

    MartinR@

    Du har ret. Jeg har ikke læst Tim Fs bog. Det behøver jeg heller ikke for at kunne fortælle at det er u-muligt at gaine 15kg muskel på 4 uger. Ja du hørte mig. UMULIGT! . Det burde du med din træningserfaring, og netop din kollega som er tidligere prof vide alt om. Hvis det var så nemt, så gjorde alle det vel.

    Jeg har forsøgt at læse dit indlæg igennem et par gange for at se hvor det egentlig er du er uenig med mig. Det er lidt svært, for det virker mere som om der bliver trykket på et par af dine egne ideologier, og det gør vidst ondt. Du er også inde på at man skal træne mindre. Hvor kom det ind i samtalen fra? . Nå pyt. Min “lorte-hverdag” er meget ens kostmæssigt jo. 😉

    Jeg siger at “millioner følger den konventionelle måde at leve på” og det konkluderer du som værende: masser af kulhydrater i form af pasta, ris og kartofler…. øøhh hvad?

    Hvor i al verden siger jeg det? og hvem i al verden siger det? . Vi kan også tage dit mayonaiseforsøg med her. Jeg skriver i mit allerførste indlæg:

    “For de fleste mennesker ville 5000 kalorier om dagen være lige med at tage på. Hvis så din kost består af grønne sager, jamen så bør du ikke bekymre dig om for meget fedt på siderne.”

    Ergo siger jeg ikke at du kan æde kylling og jeg kan æde mayonaise. Jeg skriver også på et tidspunkt at hvis man må tabe sig må man op af stolen. Ud i køleskabet og smide det værste ud, og i fakta og handle ordentligt ind.
    I misforstår mig(fordi i vil) hvis i tror at jeg siger at man kan æde hvad som helst og så have den samme krop som fyren der kun spiser kylling og salat, men rammer samme kalorietal.
    Så nu skærer jeg det ud i pap:
    “Kalorietal styrer hvorvidt man tager på eller ej, men du er dog hvad du spiser.” . Kulhydrater ER skurken. Vi er dog også forskellige. Nogen skal have mere fedt end andre. Folk som virkelig vil vide hvad deres krop arbejder bedst med, kan få foretaget en gentest. Men all in all er kalorietal en god faktor for vægttab. Men jeg kan også stille det op sådan her:

    En 88kg fyr lever af en kost på ca 3500 kcal dagligt. Hans kost består at alt hvad han har lyst til at spise. Han har derfor den almene blævrede danskerkrop.

    Fyren skifter nu til en kost på ca 3500kcal dagligt. Hans kost består nu af kylling, grøntsager, sundt fedt osv. Han vil tabe sig. JA !! Alt det fedt og væske som han fik fra det “fede mad” før, forsvinder nu, og manden vil få en flottere figur.

    Fyren er nu måske på 84?kg med en god kost på 4000kcal dagligt. Hvad nu? Hvad skal vores fyr gøre nu? Han har nået en ny ligevægt på den nye “gode kost” . Måden han nu skal tabe sig er ved at forbrænde flere kalorier end han indtager. Endten ved at spise mindre, eller ved at lave mere fysisk.

    Slutteligt. Så har jeg eksperimenteret med alle forskellige kostteorier der umiddelbart er let tilgængeligt på nettet. Jeg har selv købt en gentest ud fra min DNA, og jeg HAR bygget ihvertfald 15kg muskel. Det har dog ikke kun taget mig 4 uger. Det har taget mig flere år. Jeg har de sidste 3 år sommer/vinter cuttet op og ned. Jeg ved hvad der skal til for at tabe mig og tage på, på egen krop, og jeg ved hvad der har virket for de folk som jeg har hjulpet.

    Jeg prøvede at slutte sidste indlæg af med at vi nok aldrig bliver enige. Det gør vi nok heller ikke. Fortsat god sommer. / Kenneth

  9. ahmed
    | Reply

    jeg støtter mads’s sag.

    en kalorie, er ikke bare en kalorie. de 3 forskellige brændstoffer, som kulhydrater, protein, og fedt spiller en stor rolle i vores vægt, og hver af disse brændstoffer, har sin egen påvirkning, for vores krop.

    http://www.teamgoodlife.dk/Side/78/En_kalorie_er_ikke_bare_en_kalorie/
    http://sondagsavisen.dk/2009/51/kalorier-er-ikke-bare-kalorier.aspx

Leave a Reply